donderdag, januari 23, 2014

Krakende eischalen + geen colombovac??

Het is altijd heel erg bijzonder als de eischalen weer van binnenuit worden gekraakt. Geweldig hoe zulk nieuw leven heeft ingeprogrammeerd dat ze zo'n handeling moeten doen om eruit te komen. Precies goed.
Voor mij betekend dat "de schepper aan het werk".

Ik geloof er niet in dat er eerst niks was en dat het dan ontplofte...
Wat mij betreft zien we God aan het werk in deze dingen, zeker als het nieuw leven betreft.

Het nieuwe leven ontstaat hier volop. De komende dagen zullen de eerste jongen uit de eitjes kruipen.
De laatste eitjes van de 2e leg zijn in de schalen en daar begint ook de 17daagse broedcyclus.
Ik hoop dat die eitjes ook bevrucht zijn, allemaal of zoveel mogelijk!

Er zouden weer leveringsproblemen zijn met entstof PMV.
De dierenarts kreeg het niet geleverd.
Vrijdag a.s. laat ik ze enten met Colombovac PMV-POX want dat heeft hij nog onaangeprikt klaar staan.
Die extra keer pokken had niet gehoeven voor mij maar kan geloof ik geen kwaad. Ze hebben dan 3x een enting gehad tegen pokken... nou kom maar op!
Ik ent ze dus op broeden, de vliegers.
Ik geloof er nml in dat de afweerstoffen die ze opbouwen in de dagen na de enting op deze manier gelijk meegaan met de kropmelk straks. Reuze volgens mij!

Overigens ga ik de jongen 2x enten tegen Paramyxo.
Als het een combi enting wordt (PMV - Pox) dan ook 2x pokken.
1x met die poolse entstof en 1x dus in de combinatie met de paramyxo enting.
Beschermen die hap!!

WdB ent ook de jongen tegen paratyphus.
Ik voel daar ook voor. Zeker als ik jongen van andere hokken op de kooi krijg!