vrijdag, augustus 15, 2014

(bij)Producten waar ik content mee ben

De middelen die ik geef:

Zoals ik wel eens vaker laat weten op dit blog ben ik een fervent aanhanger van RopaB.
Sinds ik dat gebruik zijn veel kwaaltjes achterwege gebleven.
Niet elke dag maar als middel na thuiskomst geef ik het vnml zaterdagavond en zondag.
Niet te straf... soms ook wel op andere dagen (geen vast stramien).

Allerhande.
Gul geven, soms met grit en extra snoepzaad.

Voer laat ik wel eens plakken met Lijnzaadolie.
Beetje eiwit (ik kocht dat van Backs bij mijn Matador-voer-winkel) erover of mineralen.

Belgasol is ook goed. Nadeel zijn de vele suikers. Suiker is een aanslag op het maag-darm stelsel.
+ Ik vind het best prijzig.

Prange suppe
Aan de ouden gegeven in het seizoen en laatst 1 week aan de jongen.
Ik ben er content over. Vooral in het voorjaar lijkt het me een hulp om ze fris in de kop de maken en aan het trainen te krijgen na een winter van minder vaak trainen.

BS van De Weerd gaf ik wel maar volgens mij is het geen must. Wel een oud en probaat middel volgens mij!
Geeltabletje van De Weerd of anderen kan echt raadzaam zijn maar eigenlijk nadat het geel daadwerkelijk is vastgesteld moet dat gegeven worden.

Middeltje tegen koppen: eraf trekken...
Nee alle gekheid op een stokje maar orniachtige problemen moet je zoeken in je hok.
Ze worden heus wel "besmet" door anderen in de manden. Maar alleen als het viraal is, kun je er niks tegen doen en afwachten. Een goed hok + verzorging maakt ook dat zo'n virus snel wordt getackled.
Blijft het, dan geen tel wachten en naar een duivendierenarts!
Ornispecial ken ik als een middel dat goed werken kan. Laatste keer gebruikt? 2009.

Pokken enten? Ja 2x per jaar
Paramixo enten ook beter 2x
Paratyphus enten : volgens mij kan het geen kwaad het wel te doen.
Volgens mij is het vooral ook RopaB wat Salmonella = Paratyphus tackled.
Dus volgens mij is zo'n najaarskuur niet perse nodig.