zondag, september 21, 2014

Elkaar helpen

Het elkaar helpen staat tegenover het nalaten ervan. Beiden komen we tegen, ook in de duivensport.
We hebben vaak al niet zoveel wat het waard is om weg te schenken zonder zelf een veer te laten... Iets goeds weg geven is dan niet zo eenvoudig.
Daarnaast is het in onze sport zo dat wanneer je iets goeds weggeeft, je al snel kan hebben dat wanneer het ècht iets goeds blijkt te zijn jij er zelf dus minder door wordt. Zo'n duif kan bijvoorbeeld voor de jouwe arriveren bij degene aan wie je hem schonk.
Commercieel belang speelt dan ook nog een rol... Weggeven of er geld voor beuren? Dilemma? Of niet?

Raar allemaal eigenlijk, nietwaar?

Je kan paarlen voor de zwijnen werpen door iets goeds te geven aan een melker die er niks van bakt maar daar heeft niemand wat aan.
Deze melkers maken zich er ook nog wel een schuldig aan dan te verkondigen dat ze nooit iets goeds kregen... Maar feitelijk bakten ze er zelf nooit iets van.

Wat een wereld.


WIE GOED DOET GOED ONTMOET


Gun elkaar iets goed, wat je zelf ook wel kan gebruiken.
Een duif, een goed advies, je hulp of een koppeltje eitjes of wat ook.
Alles heeft een prijs maar hey, enorme bedragen alleen uit eigen belang?


Over dat laatste: ik vroeg ooit eens iemand om iets aan te schaffen bij 'm.
Ze waren me te duur. De liefhebber gaf goed dat ze flink aan de prijs waren maar gaf ook (netjes) aan dat ze dat ook wel moesten kosten omdat ze rechtstreeks afkomstig waren (de ouders van de jongen waar ik intersse in had)van een liefhebber die wilde dat ze niet voor minder zouden worden verkocht. Zou deze liefhebber dat doen, dan zou dat de handel van deze grote commerciële liefhebber er nadelig door worden beïnvloed.
Ook al ben je miljonair, en wordt je met je enorme team van verzorgers her en der de hemel in geprezen, zet het wel enorm te denken -vind ik- als je er zo mee om gaat. Je hoeft me niet uit te leggen hoe handel werkt en ondernemerschap... Ik vind een vorm van triest dat men de prijs kunstmatig voor je hoog moet houden op die manier. Ik heb dan al gegeten en gedronken!
Duivensport is bij hen meer handel dan bij het bij mij hobby is.