donderdag, oktober 02, 2014

Lat leggen en sterkte competitie

Bij Beute las ik het op diens blog... hij stelt een target.
Zoals ik al eens eerder schreef doe ik dat soort zaken ook graag.

Ik wilde binnen 5 jaar bij de Midfondkampioenen behoren.
Dat is gelukt.

Nu is de overstap naar een andere discipline een feit.
Voor 2015 stel ik nog niet veel targets. Het gaat dan vnml over voorbereiden.
Targets maak ik dan ook pas concreet in de loop van '15.
Reken erop dat ik hoog inzet.
Zweep erover...

nog een nadenkertje: De grijze golf doet nog zo'n 5 jaar actief mee in de duivensport waarna hun ambities en inzet gemiddeld genomen zullen afnemen (ze zijn dan allen 70 - 80 jaar oud!!!!).
In die 5 jaar moet het gebeuren wat mij betreft!


Ik ben van mening dat midfond de sterkste competitie is trouwens.
Iedereen doet dan mee. het speelt in een tijdsbestek en periode in het jaar dat iedereen mee kan doen (bijv. geen vakanties in die periode en prima weersomstandigheden). ook geen rare ingrepen van verduisteren, belichten, laat staan oneigenlijke zaken zijn nodig om in deze competitie mee te doen.
Het samenspel melker/duif is hier denk ik ook optimaal...
Natuurlijk kan en mag je er anders over denken, ik denk dat dit het sterkst geldt voor de midfondvluchten.

Met veel respect voor bijv. de nalijnlijnvluchten... die win je niet zomaar. Maar de kampioen op dit type competitie heeft veel minder weerstand dan op de midfond simpelweg omdat velen op voorhand niet meedoen of zijn uitgeschakeld vanwege bijv. invallende rui waar ze niks tegen deden (verduisteren bijv.). Aantallen zijn enorm vanwege het grote 'opleer principe' maar de hardheid van die competitie is niet zoals bij midfond.
Bij Fond zie ik dat het vooral de factor "duif" is die een groter aandeel uitmaakt. Het inidividuele presteren en de intrinsieke kwaliteit van een duif is hier nog belangrijker dan bij kortere vluchten...


p.s. gisteren zag ik duidelijk dat de rui weer wat harder gaat.
meer uitvliegen en niet vervetten (fatsig worden) is dus een must. En dat sedochol-achtige spul laat ik voortaan netjes achterwege.
p.p.s. de babyboom is gisteren zoals verwacht begonnen: volop kale jongen!