woensdag, oktober 01, 2014

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Bovenstaande uitspraak kende ik al maar kwam pas goed bij me binnen toen Willem de Bruin hem deed. Het is een wijze les als je het mij vraagt. Velen van ons doen de dingen die ze doen omdat ze van mening zijn dat het zo nu eenmaal moet. Het geeft veel rust als je het net even anders bekijkt en 'de manier waarop' laat passen bij de mogelijkheden die je hebt (reeel gezien).

We doen het zo omdat...
Ik geef ze dit omdat...
enz enz

Kortom bevraag de dingen en doe ze anders.
Zo heb ik bewust gekozen om niet te schrappen.
Omdat het niet nodig is maar tevens omdat ik er de tijd niet voor heb, reeel gezien. Gezin gaat voor qua tijdsverbruik en pa gaat niet zijn tijd verspillen in het hok.
Had ik ruim de tijd, dan poetste ik veel meer. Ik laat het echter geen 'moeten' zijn en op die manier met een soort last op de schouders mijn hobby bedrijven.

Het winterseizoen is bij uitstek geschikt voor dit soort kritische zelfevaluaties en de daaropvolgende keuzes!