woensdag, oktober 29, 2014

Najaarsjongen en beperkte m2

Van een collega duivenliefhebber kreeg ik de link doorgespeeld van Beekmans uit NH die een stukje schreef over zijn najaarsjongen. Deze melker kiest er als proef voor om najaarsjongen te kweken om diverse motieven. Ik vind ze zo gek nog niet.

Kijk zelf maar eens : http://www.beekman-tilmans.nl/najaarskweek/

Deze motieven gaan ook wel op bij mij maar ook niet helemaal. De ervaringen echter kunnen mooi wel gebruikt worden met een blik op de toekomst. Misschien bied het idd wel gewoon een uitkomst om op deze manier voor de nieuwe aanwas te zorgen.


Het zijn en blijven natuurlijk gewoon jongen met dezelfde kwaaltjes en wat niet al. Omdat de dagen en het klimaat anders zijn zullen ze daardoor beinvloed mogelijk wel wat anders ontwikkelen maar mijn idee is dat het ook niet moet worden overdreven.
Ik denk dat het imago van laatjes vooral te wijten is aan de aanpak van de melker dan van de duifjes zelf. Die aanpak in de winterperiode is nu eenmaal anders. Is het niet vanwege het weer, dan wel vanwege de lossere teugels van de melkers.

Er zitten verhoudingsgewijs net zo weinig goede tussen. Je aanpak moet wel zo zijn dat zo'n goede dan ook wel uit de verf kan komen! Een goede verzorging die maakt dat ze goed uitgroeien en kunnen laten zien (eerlijke kans) wat ze waard zijn!

Omdat ik zelf niet zo veel m2 heb, loop ik tegen het probleem aan of ik uberhaupt wel kweken zal voor seizoen 2015? Straks bijna 30 late is als een hele ronde jongen. Het is de vraag of ik er  - en wanneer dan - wel jongen van een andere leeftijd bij wil plaatsen. En hoeveel dan, want als die laatjes niet kwijtgaan in de winter, kunnen er nu eenmaal niet veel andere bij. Luxeprobleem.