maandag, oktober 20, 2014

Rui in afrondende fase en 't jongste grut

De rui bij mijn fondduifjes is in de afrondende fase. Er zijn er bij die de laatste pen inmiddels hebben gegooid en sommigen hebben er nog 1 of 2. Komt goed dus!

Wat me jaarlijks opvalt is dat de rui van de staart lang zo vaak niet volgens het bekende boekje verloopt.
Ik bedoel dan dat ik zie dat de staarten niet altijd netjes van binnen naar buiten gaat en de voorlaatste als laatste. Natuurlijk zijn er bij waar dat goed gaat maar bij het vliegen/dalen en in het hok als ze naar een zitplekje vliegen zie ik soms dat die staartrui onregelmatig is.

Ik vind het ook lastiger beoordelen, of een staart volledig is vernieuwd of niet.
Uiteindelijk kijk ik er ook eigenlijk nooit naar.
Het liefst zie ik dat het allemaal volgens het boekje gaat... op mijn hok is dat dus niet perse het geval.

Vrijdag vlogen ze om te scheuren trouwens.
Het warme weer deed goed en vele duiven waren los boven het dorp.
Gevolg was dat ze nu en dan met een grotere groep aan het koersen gingen en zeker als het een verse groep was, ging het tempo weer terug omhoog. Ik zie het graag.
Het is vooral een kwestie van het metabolisme opzwiepen en voor de dieren in de groei ook het ontwikkelen van het lijf. Vasthouden in deze tijd zal niet verkeerd zijn, zeker niet als de rui nog een inhaalslag behoeft. Wat mij betreft heeft elke dag uitvliegen wel degelijk z'n meerwaarde. Geen must, wel een pré.


Bert Saarloos appte me nog de binnengekomen stand in de FONDCLUB BRABANT ZEELAND (FBZ). Bert deed het geweldig goed en scoorde 1e o.a. en 1e aangewezen, Generaal en 2e Asduif.
Als je de namen in de top 10 ziet, dan is Bert een niet meer weg te denken naam in de nationale fondwereld met z'n Noël Peiren duiven.
Ik hoop 'm eens het vuur aan de schenen te leggen! (als dat lukt, doe ik het goed)
Het ploegje van zo'n 20 duifjes dat ik van 'm heb zitten is veelbelovend... Mixen met de rest (Joosen en Van Olmen) moet de toverformule worden.


Mijn jongste grut is woensdag 3 weken en gaan gespeend worden met hun pleegouders.
Raar idee, zulke laatjes (spenen eind okt/ begin nov) maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer ze als groep gehouden worden ze het prima zullen doen. Goed eten en drinken en elke dag (zoveel als kan) uitvliegen en dat spul ontwikkeld zich dan vast en zeker naar wens. In het vroege voorjaar lappen en zo doende kunnen ze met een wat alternatief programma waarschijnlijk gewoon een prima opleiding krijgen.
Ik heb besloten ze met de daglichtlamp de winter in te laten gaan.
Niet zozeer voor de diertjes maar voor mezelf. Ik wil ze nml als ik naar mijn werk ga 's morgens zelf zien en 'smiddags idem. Daartoe laat ik de lampen in de morgen en in de middag enkele uurtjes branden. Voor de oude duiven zou ik dat niks vinden maar voor dit spul komt het de ontwikkeling vast ook nog een beetje ten goede.