donderdag, november 27, 2014

Vochtig en kiemervaring

Het is vandaag weer grijs en nat. Het hoort bij de tijd van het jaar maar het klimaat op de hokken is helaas niet als op een zonnige dag. Het maakt nogal wat uit! Evenwel doen ze het goed, ze hoeven ook niks. dus eenmaal kiemvrij, moet het gek gaan willen ze niet gewoon gezond blijven.

RopaB houdt ze van veel ongemakken vrij.
Werkelijk super spul.
Ook de wintermengeling in deze tijd, met zeer veel vezels maakt dat ze het goed doen vind ik. 3 weken en ze zijn van zeer veel afvalstoffen verlost zegt Matador. Volgens mij klopt dat wel aardig!

Het is dat het me teveel kost, anders zette ik elke dag een warmteplaatje aan; vloerverwarming zeg maar. Niet voor de temperatuur maar voor de droogte. Vocht is erger dan kou!

De gerstekiemen kiemden me niet hard genoeg.
Is de temperatuur natuurlijk. ook in de schuur is het koud. Bij lage temperaturen kiemt het niet zo vlot. Vandaag nog een dagje kiemen en vananvond doe ik ze in 4 liter water. Morgenochtend krijgen de duiven dat water dan. Vooraf giet ik het water over en hou de kiemen apart. Die kiemen droog ik dan weer een dag waarna de duiven ze voorgeschoteld krijgen.
Mijn plan is om dat de winter door zo'n beetje te doen.


Kiemen zijn super super gezond.
Vroeger voorkwamen ze scheurbuik bij lange scheepsreizen!
Het zijn vitaminebommen, die per eenheid (graankorrel) een ongeevenaarde hoeveelheid puur natuurlijke supervoeding geven.

Voor bier wordt ook gerst gekiemd en eenmaal dat ze zijn zoals op het fotootje ook weer gedroogd. men noemt het dan inmiddels mout. Door de enorme hoeveelheid natuurlijke suikers kan een papje van dit mout dienen als voedingsbodem voor gist en zo brouwt men er alcoholhoudend bier van... (men voegt ook nog hop toe!) vandaar gerstenat als term voor een biertje.