dinsdag, november 04, 2014

Winterperiode

De winterperiode is voor de één een rustige duiven-periode en voor de ander niet omdat deze begint met de kweek vanaf eind november.

Hoe het ook maar is, je leest haast in alle reportages dat men het rustiger aan doet en het minder nauw neemt in die tijd. Dat zal wel niet gelden voor de winterkwekers maar velen laten de touwtjes wat vieren na het vliegseizoen. Dat geldt ook voor menselijke topsporters, na een wedstrijdseizoen een periode van een minder strak regime, en toch houden die er doorgaans nog steeds in zo'n periode een ijzeren discipline op na.

Zoals ik al vaker schreef is acht meer dan 1000, en dat geldt ook in de winter.
Zelf kan ik er doordeweeks niet veel tijd aan spenderen. Met hulp van schoonpa lukt dat v.w.b. het uitlaten en voeren en drinken geven gelukkig prima. Zelf houdt het met 10 minuten per dag compleet op voor mij. Dat geeft niks maar het acht slaan moet dan allemaal wel erg snel. Toch leer je dat!
Ook een reden trouwens om er niet te veel duiven op na te houden. Met de aantallen die ik heb, is en blijft het overzichtelijk in elk geval.

Vanaf deze maand zo ongeveer ga ik over op de Winter/Rust mengeling van Matador (als de huidige zakken Rui en andere restjes op zijn). Die bevalt me bovenmatig goed. Veel vezels door gerst en haver, maakt dat het vervetten niet zo snel gebeurt en houdt de duiven bij de les dus. Al die vezels maakt ook dat ze best behoorlijk blijven drinken... die vezels vragen om meer vocht ook bij het verteren. Ze drinken dan ook gewoon goed dus.
Ik gebruik de periode verder om de nodige entingen te doen, paramixo, pokken (2e x) en ik denk ook nog tegen paratyphus. Dat laatste weet ik nog niet zeker. Nut en noodzaak is een discussie op zich. Ik denk dat het baat heeft. Zeker de diversiteit qua herkomst momenteel op 't hok maakt het wel nodig vind ik. Je sussen met de gedachte dat het niet nodig zou zijn omdat het geen nut heeft, vind ik eigenlijk niet wijs. Nut is een discussie op zich, dat is waar. Maar baat het niet... en preventie is echt wel een dingetje!!

Welk vaccinatiemiddel het beste is?
Ik laat me graag inlichten.