donderdag, februari 26, 2015

Gewoon in de regen opgeleerd... nou ja!

Terwijl ik elder in het land een daagje krokusvakantie aan het houden was met de 2 oudste koters stonden de duiven klaar om opgeleerd te worden. Schoonvader zou ze wegbrengen, enkele km's verder dan maandag. In tegenstelling tot de weersvooruitzichten was het gisteren grauwer, grijzer en natter dan gedacht. Schoonpa heeft ze toch gewoon opgeleerd. Het leek wel een Pool, die ze er gewoon conform afspraak uittsjoept, weer of geen weer.

Gelukkig ook gewoon met goede afloop hoor, niks aan de hand. Dit had natuurlijk niet op 10+ km gekund gisteren, daarvoor was het echt te slecht. Gelukkig is mijn schoonpa inmiddels ook al wel zo ervaren dat hij doorheeft of het wel of niet kan en by the way we hebben er nog even over gebeld voordat hij ze losliet.

Op naar een volgende keer, wat mij betreft zaterdag weer.

Afspraak met de dierenarts staat. Ik ent ze terwijl ze broeden. Het idee erachter is dat de duiven dan toch weer wat weerstandsstoffen ontwikkelen die meegaan de kropmelk in en dus de nieuwe duifjes weer een beetje extra geven. Aangetoont? Nee joh, lijkt gewoon waarschijnlijk en ervaring leerde dat er geen negatieve gevolgen waren eerder...

Zo probeer ik een optelsom te maken... alle beetjes helpen. Ik ben er zeker van dat topconditie van meet af een beter 'product' geeft. Eieren op laten kweken van een superkoppel, door voedsters die niet 100% zijn? Forget it, dan gaat er van meet af aan gewoon iets mis is mijn idee. Of zo iets wetenschappelijk is te onderbouwen? Geen idee. Ik denk gewoon dat topform ook topkropmelk geeft en dat is altijd beter dan 'gewoon'...

In geval van dat enten: Dat moest toch gebeuren. Het moment dan zo timen is ook verder geen moeite.