dinsdag, maart 10, 2015

Opleerweer

Het is weer heerlijk opleerweer. Voor mijn oude duiven nog wat aan de vroege kant vind ik zelf maar de laatjes gaan er vandaag weer voor. Dat wordt de 3e keer op 10+ km. Hierna nog eens een andere richting en of verder of misschien nog eens 1 voor 1. Ze doen het prima; voelen goed aan en zitten vol levenslust.

De eerste jongen zijn uit de eitjes inmiddels en elk koppel heeft 1 eitje wat uitkomt of al uit is gekomen. 2 koppels met 2. In totaal 16 jongen die ik op kweken ga, mits er geen afvallers zijn. De Limoges zal een dezer dagen het 2e legsel gaan produceren. Normaliter zijn dat dus nummer 17 en 18. Veel teveel om tussen de laatjes te steken maar daar kunnen ook nog afvallers gaan ontstaan natuurlijk. Ik bekijk dat even dag aan dag.

De laatjes gingen zondag met een andere ploeg duiven boven 't dorp echt snoeihard. Prachtig om te zien. Alsof ze achterna gezeten worden, dat is de manier!
De fondduiven zijn in dat opzicht echt niet trager ofzo. Anders zijn ze wel, ook wat vlieglust betreft maar in jaar 1 moet er ook nog veel geselecteerd worden natuurlijk. Ze moeten wel bij me passen en ik vind vlieglust wel een voornaam iets!

Update: Alles weer netjes retour.