vrijdag, mei 15, 2015

Quievrain + spreiden in de mand

Het wordt Quiévrain voor de resterende 24 fond-probeersels naar Quiévrain. De voorspellingen voor België zijn niet meer zo matig als enkele dagen terug.
Nu dus 165 km. Volgende week 235 km en dan ga ik 2 weken later Vierzon met ze proberen. Ze hadden een dipje deze week. Ik vermoed door de besmetting in de mand... Vervelend is dat.

Ik hoor vaak dat kampioenen nogal eens hun duiven alleen in dezelfde mand inkorven. Kijk dat hebben ze dan voor op kleintje als wij. Zo ontlopen ze de kans op mandbesmettingen. WdB wordt genoemd bij zulke verhalen (Willem heeft ook wel een erg makkelijke naam) ook diverse andere landelijk bekende en zeker ook fondmelkers met genoeg duiven om hele manden te vullen met eigen duiven.
Hoe het ook maar is, eerlijk verdelen zou het netste zijn naar mijn mening.

Persoonlijk vind ik het principieel onjuist om hier niet één manier in aan te houden:

Spreiden van ieders duiven over meerdere manden. Dat zou de regel moeten zijn, overal.

Niet voortrekken, geen uitzondering... Niet de schijn tegen hebben! De reden waarom deze kampioenen graag in 1 mand al hun duiven inkorven spreekt toch boekdelen? Zij gaan voor hun voordeel, in elk geval niet voor een nadeel, en de gewone en kleine inkorvers moeten maar onderling in de mand met een forse kans op meer onderlinge besmettingen!
Rare sport hebben we eigenlijk.