donderdag, augustus 13, 2015

Bijlichten

Mijn eigen ervaringen met bijlichten is dat het wel degelijk effect heeft. Het remt de rui maar stop 't het niet persé. Voor de jongen die de navluchten nog af moeten heb ik het aangedaan. Hopend dat het zodanig remt dat ze toch gewoon met enig fatsoenlijk verenpak de vluchten kunnen afwikkelen. Zover dat nu het geval is, lukt dat dus. Volgens mij zou dat minder goed lukken wanneer je niet bijlichtte.

Tijdig beginnen (einde juni) anders fop je ze minder makkelijk (is het ruiproces al te ver ingezet) en is het effect dus minder goed.

De vliegers zijn ook bijgelicht om Limoges te halen met een fatsoenlijk verenpak. Het bevalt me niet zo goed maar het werkt wel. Toch vallen er wel kleine pluimpjes hoor, het is niet anders. Straks als ze 14 dgn zitten te broeden is dat ook weer over. De hormonen stoppen de rui dan. Een duif kan dan met een goed verenkleed fourageren (eten opscharrelen) om de jongen groot te gaan brengen. Dat is toch maar mooi gemaakt door de Schepper!

Op Limoges gaan er mee op kleine jongen en op ca 14 dagen broeden. Allemaal goed lijkt me.