dinsdag, augustus 18, 2015

Oef

Oef, het valt me tegen, veel duiven ruien nu al op mijn hok. De verse eitjes bij de vliegers moeten straks kleine jongen zijn waarop er mee gaan naar Limoges maar veel van de duiven ruien al hun dekveren. Dat is natuurlijk omdat de pennenrui al te ver was, helaas.
Het aantal dat dan meekan op Limoges zal ik naar beneden moeten bijstellen maar ach, dat is ook niet het ergste. Wordt vervolgd.

Bij de jonge duiven net zo maar die moeten verplicht mee op korte stukjes (maximaal Peronne van 235 km over 2 weken). Limoges en rui gaan niet samen. Dat is een zware klus en daar is forme bij nodig. Als een duivenlichaam aan het ruien is, gaat daar de energie naar toe en aan op... dat is dus niet voor formegroei aan te wenden. Logisch allemaal.

Ik heb een nieuw stanleymesje in de houder gedaan. Selectie wordt weer opgeschroefd dezer dagen. Er zitten er gewoon veel te veel. 14 koppels is de max en enkele duiven op overschot vanwege onvoorziene omstandigheden. Er kan er immers wel eens 1 of meer tegen gaan vallen qua gezondheid, bouw, gedrag etc. Kwijtgaan in wintertijd is ook niet ongewoon. Vandaar enkele op reserve. Al de anderen gaan weg èn niet goed voor mij is niet goed genoeg voor een ander!