woensdag, oktober 14, 2015

Oded en blijven zoeken

Zoals ik al eerder eens schreef is er eigenlijk maar 1 duif die ik van mijn duiven die de programmavluchten vlogen overgebleven. Dat is de 2011- 1705959, oftewel Oded.

Een duif die werd geboren uit een koppel op zolder bij Jan Piet. Best een mooi koppel maar bestemd als voedsters destijds. Omdat op de één of andere manier er voldoende voedsters voorhanden waren  werd van dit mooie koppel ook een koppel kleintjes aangehouden. Nestmaatje ging verloren - ik weet al niet eens precies wanneer, ik denk al met opleren of de eerste vluchtjes. Deze blauwe bleef over. Presteerde maar geen top, wel gemiddeld genomen de beste als jong. Op een midfondvlucht jong die zwaar was - Creil meen ik - was het een vroege. In de hand mooi en gezien zijn prestaties als jong direct door de selectie van het najaar.
Presteerde prima met meerdere eerste prijzen en werd mijn lievelingsduif.

Geen stamboom, wel prestaties, ook op de kweek!

Inmiddels heb ik diverse bovengemiddelde duiven van hem overgehouden en heb het idee dat hij de goede eigenschappen goed doorgeeft. Ook afvallers hoor... het is niet allemaal goud wat er blinkt maar met verschillende duivinnen al meerdere eerste prijsverdieners.

Qua body, balans, spieren en verdere bouw is het een dier dat heel efficient vliegen kan. Limoges en Ruffec kunnen de nazaten ook met enig gemak. 700 km geholpen door de genen van de vrouwelijke kant is het probleem dus niet. Of ze een zware 1000km ook gaan kunnen moet ik gaan ontdekken. Ik heb niet een duivin met 1000 -1200 km -genen die er bij past... nog. dat is namelijk mijn idee: de goede eigenschappen van een doffer als Oded paren aan de goede eigenschappen van een marathonduivin.
Daar zoek ik nog naar!

Zo is het een continu blijven zoeken naar verder, vroeger en meer.
Leuk vind ik dat!