dinsdag, oktober 27, 2015

Salmonella

Velen knallen er één dezer dagen een paratyphuskuur tegenaan. Deze sluimerende ziekte ligt nu eenmaal op de loer en als ze toeslaat ben je de sjaak. Dus wat doen we, kuren maar!

De meningen van het nut zijn velerlei.

Samengevat:

Kuren zorgt voor het (nagenoeg) terugdringen van de bacterie in het lijf maar herbesmettingen zijn er erg makkelijk. Om dat laatste te voorkomen worden soms de hokken gedesinfecteerd. Nou, de salmonella is dan heus wel een kopje kleiner gemaakt hoor. Weg? dat weet je nooit 100% zeker.
Plus de veelal zware medicatie heeft niet alleen impact op eventueel aanwezige salmonella. Het kan er flink inhakken!

Enten?
Ook daar de meningen velerlei
Elke enting is bedoelt om een immuniteitsreactie op te roepen van het lijf. Als dat gebeurt, wordt het lijf als het ware zelf meer weerbaar tegen deze bacteriele besmetting. Immuniteit waartegen? Tegen salmonella (= paratyphus) maar dat  is er in veel soorten. Of de immuniteit dan wordt opgebouwd precies tegen de besmetting die je misschien onder je dieren hebt, weet je niet. Zelfs op maat gemaakte entingen killen misschien niet alle besmettingen omdat er meer dan 1 type paratyphus onder kan zitten.

Levende entstof ?
Is er bijna niet. Heeft de potentie meer en bredere immuniteit te stimuleren. Of dat genoeg bescherming bieden zal weet je ook niet zeker.

Onze methodes zijn allen doeltreffend maar niet waterdicht!
Daarom ook de discussies.

Als je aangetoond paratyphus onder je duiven hebt zou ik gericht enten (entstof laten maken) of gewoon alles doen: kuur en enten en ontsmetten. Of je duiven daarvan nog fatsoenlijk uit de strijd komen? Maar in zo'n geval moet je wel... toch?

Preventief heb ik 't kuren afgeschaft. Ik gebruik Ropa B. De grondstof, Oregano, wordt in de voedselindustrie gebruikt ter bestrijding van salmonella. Ik vermoed dat het dus al als een soort kuur werkt, het hele jaar door! Ik ken al jaren geen paratyphus op het hok maar of dat perse de oregano is die dat helpt voorkomen weet ik natuurlijk niet!

Ik ben pro-enten. Dat is niet waterdicht maar dat geeft sowieso een immuunreactie en een immuunreactie is een immuunreactie, dus het helpt altijd. Niet specifiek genoeg misschien maar helpen doet het! De afweer wordt vergroot, de deur gaat als het ware verder dicht.
Schoonmaken van je hok met een desinfectiemiddel? Ik doe het 1 tot 2 x per jaar maar geloof daar niet zo in. Je zou dan duiven langere tijd niet op het hok moeten zetten en ze dan op een clean hok zetten, mits de duiven dus zelf clean zijn. Zodra de vluchten beginnen is er geen houden meer aan, andere duiven herbesmetten de boel zo maar weer.

Of je zou je eigen duiven in 1 mand moeten kunnen inkorven, dan scheelt het in elk geval flink. Maar ja, dat kunnen alleen de grote mannen. Ik ben er zeker van dat ze op die manier ècht herbesmettingen van allerlei soort beperken maar ja, dat is een andere discussie.