woensdag, december 09, 2015

Full house en kleine terugblik

Er overwinteren veel duiven bij me voor mijn doen, meer dan 40! Bij anderen is dat misschien weinig maar ik vind het volle bak. Een luxe probleem natuurlijk en als het op spelen aankomt is je hok leeg voor je het weet.

Ik ervaar het als een soort selectie zoals anderen dat ook doen: de besten hou je over. Iedereen weet ook wel dat er ook goede duiven, ook al als jong of jaarling helaas verloren gaan. Hiermee krijgen ze hetzelfde predikaat: dat het geen goede was, opgeplakt maar dat was misschien niet waar.  Die variabele factor maakt onze hobby ook wel erg leuk zo! Zeker ben je immers nooit.

In 2015 raakte ik met een hok vol "nieuwe", veel duiven kwijt.
Een deel van deze aanschaf past niet bij het eigen regime. Veel van de kwijtgeraakte duiven vallen daar onder als je het mij vraagt. Erg? Nee hoor, dat is het systeem. Niet alle duiven passen bij mij/jou, ook al haalde je ze van en bij de besten.

Ik reken dat de mannen van wie ik ze haalde geenszins aan. Als ik 1 topper zou kunnen overhouden op 10 koppels eitjes, dan ben ik goed bezig. Dat is goed om voor ogen te houden! 0 op 10 koppels, is heel reeel. Als dat zo uitpakt had je het geluk ook gewoon niet aan je kant.

Soms heb je immers meer aan een ons geluk dan een kilo wijsheid!

Van allen waar ik ze van heb bijgehaald gingen er verloren. De restant past bij me en daar gaan er zonder twijfel ook van verloren in de komende seizoenen! Dat is het ruwe van onze hobby. 1 grote survival. Wat er nog zit, heeft zeker mijn vertrouwen!


Staat vrijdag de 18e in je agenda? Willem Mulder (Matador) komt spreken bij ons in de club. 20.00 uur start hij. Adres: karel doormanstraat 11, 1e deur links.