donderdag, december 10, 2015

Aanloop naar de kweek

Kweekvoorbereiden deed ik voorheen heel intensief. Bijtijds kweekvoer gaan voeren en vitamines en licht. Dat ligt al heel lang achter me. Een duif die fit is, heeft in de winterperiode niet veel nodig om geactiveerd te worden. Licht helpt zeker maar het is oppassen geblazen de rui van de pennen niet al te starten.

Belangrijk is je ervan te vergewissen dat ze goed zijn en zo mogelijk vrij van smetten. Desgewenst even met de dierenarts checken of laat anderen jouw duiven eens beoordelen. Velen zijn eigenwijs en denken het wel te zien bij eigen have. Indien je een ander mee laat kijken moet deze wel durven zeggen wat hij/zij ziet aan je duiven!

Kenneth
Ik had deze week nog contact met Kenneth. Beute had diens duiven gekeurd en die van z'n vader. Beiden spelen sterk op vitesse en midfond (ook bij de nationale kampioenen!!). Hij haalde bij mij duiven die het tussen de andere duiven die hij heeft, zeer verdienstelijk doen.
Samen met andere, viel er 1 van mij erg in de smaak bij Beute. Kenneth stuurde me nog een fotootje van die duivin door. Klip en klaar was dat het duivinnetje er op en top bij zit: strak als een snaar. In deze tijd de duiven er zo bij hebben zitten is signaal dat er een goede melker aan het roer zit!

Zulke duiven zijn snel geactiveerd met weinig licht en beetje 'zwaarder' voeren en ze draaien als tollen om elkaar heen... kweek gaat dan wel slagen!


Kortom: zorg er op voorhand voor dat ze er al goed bij zitten. Kies voor licht of doe dat niet maar duiven in goeden doen voldoende gevoerd in de winter willen heus wel kweken. Als ze geen gebrek hebben aan voer en mineralen/grit, dan gaat het normaliter als vanzelf.

Natuurlijk helpen tarwekiemolie, supplementen en wat ook maar ècht nodig? Ik geloof er niet meer zoveel in. Duiven die dat nodig hebben om het goed te doen, heb ik eigenlijk niet nodig!