woensdag, januari 27, 2016

1e ei - vlotte leggers en treden

Gisteravond was het eerste eitje een feit. Een jaarling duivin was de eerste. Als jong was het ook al een opvallend vlotte legger. Vitaliteit? Wat mij betreft prima. Volgens mij heeft iedereen dat, enkele duivinnen zijn jaar in jaar uit de snelsten. Lijkt me een beetje familiair bepaald. Het zal allemaal niet veel uitmaken, zeker? Ik zie het in elk geval liever dan trage leggers maar dat is verder niet onderbouwd ofzo.

Ook vandaag weer min of meer open hok om de kansen voor treden zo veel mogelijk te laten zijn. Jaloerse doffers duiken vaak op anderen en dan kan het zo maar gebeuren dat er uiteindelijk gewoon geen bevruchting plaatsheeft met onbevruchte eitjes als gevolg.
1x succesvol treden kort voor de leg moet afdoende zijn om zowel het 1e als 2e eitje te bevruchten aangezien het sperma enige tijd (dagen) kan overleven in de duivin.

Kortom: gezonde duiven hebben prima sperma en maken goede eitjes.
Als die koppels bijtijds treden (of gewoon vaak) dan heb je gewoon gevulde eitjes!


Tarwekiemolie, vitamine E en wat niet al zouden niet nodig hoeven te zijn bij gewoon gezonde duiven. Bij vasthouders vind ik het net even anders aangezien die mogelijk door de setting minder gezond/ vitaal/ potent zijn alhoewel dat normaliter niet zou zou hoeven te zijn.