maandag, januari 25, 2016

Tsjokvol + tip

Tsjokvol zit mijn hokje. "Dat is niet goed" hoor ik enkele lezers al zeggen. Toch kies ik ervoor dat zo te doen. Ik heb nog volop "probeerders" en er zit niks anders op dan dat dan ook te doen. De fatsoenlijk opgeleerde laatjes Jos, de goed opgeleerde duiven van Bert en enkele van mezelf gemixed met de Joosen duivinnetjes. Marathonervaring ontbreekt eigenlijk nog en daar is het nu juist om te doen.

Ik kies voor voller hok zodat ik relatief veel duiven kan proberen. Nadeel is een kleine overbevolking dit seizoen. Test ik ze flink dan raak ik er vast ook kwijt en wordt de overbevolking minder erg. Ik kan ze ook handmatig selecteren maar dat kan werkelijk nobody feilloos. Meestal zit ik er niet ver naast hoor maar een andere discipline en andere duiven maken toch dat de trainer ook diens ploeg nog wat beter wil en moet leren kennen... we gaan ervoor!!

Momenteel zijn er te weinig zitplaatsen maar de koppels zitten graag samen in de woonbakken. eenmaal dat ze broeden zijn extra zitplaatsen een must. De tip van vandaag is feitelijk niks anders dan het advies om wanneer de duiven broeden voor volop zitplaatsen te hebben buiten het broedvak. Duiven zitten dan het liefst elders. Net zoals in de natuur, niet dicht bij het nest om eventuele aanvallers als het ware niet het nest te 'wijzen'. Heb je de mogelijkheid, hang dan extra zitjes op bijvoorbeeld! Tot aan de leg niet te veel, daarna plenty!