donderdag, februari 25, 2016

Ruim de helft al geringd

Het gaat voorspoedig op eigen hok. Ruim de helft van de jongen heeft al een ringetje om. Van dat eerder ringen vanwege goed voer, geloof ik niks. De duiven voeren hun eigen pap en nog niet dat super voer. Daarnaast maakt het best wel wat uit of die duif op dag 7 al 7x 24 uur uit het ei is, of bijv. nog maar 6x 24 en 12 uur ofzo. Jonge duiven één zijn de snelst groeiende babydieren die er zijn. Zeker de eerste dag! Ook hebben ze heus niet allemaal even dikke pootjes. Bij de jongen van 't Zusje merkte ik al snel dat ze best dikke pootjes hadden. Zit soms ook wat in de soort denk ik dan maar.


Het beste kweekvoer maakt natuurlijk wel wat uit, zeker. Meer echter vanaf dag 7-10, wanneer graan wordt gevoerd. Hier zoals bekend Matador superkweek.
Wel heb ik in de gaten dat er straks gerust flink op dieet gezet mag worden. Het is als de duiven het niet 'verbruiken' ook echt wel voer dat ze zwaar maakt gezien de vele vetten en eiwitten.


Gisteren nog een bezoek gebracht aan Jos en Maria, ontzettend fijn.
Ook nog naar de duiven gekeken en die staan er weer prima op. De jaren en gezondheid van hen wegen wel door maar een goede stam duiven, op goede hokken en vakmanschap, maakt dat de ploeg het wel kan... wat een kanjers zitten er toch!
Kijk hier nog eens naar: http://www.pitts.be/index.asp?par=f_news.detail&ID=20407


Zelf heb ik dan nogal wat (kilo)meters te maken hoor, vooraleer de ploeg zo sterk is. Ik hoop ooit mee te kunnen zoals Jos, Bert en anderen. In het snuitje van de uitslagen op de marathon vluchten. In 2016 verwacht ik nog niet teveel. Wel ambitie om ze optimaal aan de meet te brengen en dan afwachten of de veronderstelde kwaliteit ook vroege prijzen oplevert. Eens bij de eerste 100 (inter)nationaal pakken zou geweldig zijn. Ambitie voor meer/vaker is er zeker!