donderdag, september 22, 2016

Gedachtenspinsels over inversie


Na wat leeswerk op de blog van AS vatte de gedachte post bij me dat inversie ook iets is waar de duiven mee moeten leren dealen. We hebben door te wachten op het wegtrekken ervan hele convooien ‘ontleert’ om er mee om te gaan. Zodra er dan sprake is van inversie (nog niet tijdig opgetrokken bijvoorbeeld) en de duiven er toch mee geconfronteerd worden, kennen ze het niet en maken ze de fout onnodig westelijk te koersen. Vroeger ging de boel makkelijker los terwijl er ook nu en dan gewoon inversie was. Duiven hadden geen keus en moesten er mee dealen.

Ook lui die ze veelvuldig lappen zonder rekening te houden met inversie, geven hun duiven dus eigenlijk een soort les. Een les om er mee op te gaan als ze op huis aan koersen!!

 

Denk daarbij ook aan de fondmannen die duiven tegen het vallen van de avond lappen. Onnatuurlijk maar de duiven wennen eraan! Niet gewend? Ze zullen normaliter willen gaan overnachten en smorgens verder vliegen. Okee, niet zwart wit allemaal maar zomaar wat gedachten. Inversie naar het land van fabeltjes verwijzen vind ik dom. Beredeneren hoe het dan wel in elkaar steekt, doe ik graag. Ik denk dat het dus zo is dat er wel degelijk inversie is, dat gewenning (van hoe er mee om te gaan) voor een deel aan de orde is. Ook met inversie zijn er duiven op tijd… die oriënteren/koersen kennelijk zonder dat ze zich laten beïnvloeden door het weerfenomeen.

 

AS vroeg me nog hoe ik dan kan verklaren hoe dat  vroeger zat.

Ik denk dat het collectief geheugen niet helemaal goed zit. Vroeger was niet alles beter of elk concours vlot! Ook toen doorsnee minder rappe concoursen overigens. Orleans duurde toen niet een half uurtje voor een kwart van de duiven maar stond gerust een middag open! Wel waren duiven meer gewend om bij het krieken van de dag (en dus nu en dan met inversie) te worden gelost… oftwel gewend om om te gaan met inversie.

 

 

Leuk linkje: