donderdag, september 22, 2016

Bij Marien geweest


Gisteravond dus bij Fernand Marien geweest.

Altijd leerzaam en ook wel gezellig, daar in Mookhoek bij Reedijk Diervoeders.

Kelen en mest waren in orde. Eigenlijk wist ik dat al wel en dus was dat geen surprise.

Je zou bijna denken “ziet die man het wel goed” want zolang ik er kom hadden ze nog nimmer geel, cox of wat ook.

Tuurlijk ziet die man het scherp alhoewel hij misschien wel wat ziet maar pas roept als de ernst van de besmetting er toe doet in zijn ogen.

Anyway, de boodschap was er één die ik graag hoorde: “alles in orde hoor”.

 

Ik had 2 manden duiven mee. Kris kras wat jongen en wat duivinnen. Om te keuren en zijn mening te weten.

Hoewel flink in de rui keurt dat prima. Misschien wel beter omdat de verschillen nog makkelijker aan te voelen zijn (?).

Van de 23 zag hij er toch ongeveer de helft niet zo graag en dat gaf me te denken!!

 

Welke hij wel graag zag of volgens hem mogen blijven roepen eigenlijk geen vragen op. Het is frappant dat hij het snel aanvoelt en 9 van de 10 keer er niet naast zit (als ik zo vrij mag zijn). Ik schreef het al vaker. Het is nog een allegaartje bij me en zodoende kost het me wat moeite om het juiste “lijntje” te pakken te krijgen. Ik ben erop gebrand dat lijntje te vinden maar dat vraagt dus nog wat snoeiwerk. Enkele duiven waarbij de weinig bespraakte Vlaamse veterinair zei dat hij die niet graag zag, stammen af van achterblijvers van Narbonne. Ik ben het niet met al zijn keuzes eens maar het snoeimes gaat er in hoor.

 

Het vervelende is dat ik voor ik het goed en wel in de gaten heb met teveel ‘afgekeurde’ duiven aan het proberen ben en ook van hen nog eens jongen heb zitten. Van al deze dieren heb ik dan 2-3 seizoenen later pas een goed beeld en als dat dus het verkeerde beeld is, puilt de boel hier uit met rommel. Veren die nooit geen kristal op gaan leveren!!

Mijn voornemen zet ik kracht bij: snoeien en ook anderen hun mening laten geven om op korte termijn met een kern aan duiven te zitten die marathonkristal opleveren zoals een rubberboom rubber: vanzelfsprekend!

 

Ik nam nog conditiesiroop mee. Ik gebruikte dat in het verleden wel, samen met pa en in de eerste jaren in Oud-beijerland ook wel. Nu na jaren niet te hebben gebruikt nam ik weer een “potteke” van hem mee. Van de o zo sympathieke ‘voerboer’ kwam een zakje Matador Super Rui mee en 2 zakjes maagkiezel. Roze poeder had ik  nog enorm veel en daar doe ik tijden mee. Een Kg daarvan gaat naar een Zeeuwse connectie die me er voor appte.

 
Komende zaterdag de jongen spenen, afgekeurde duiven laten hemelen en de eerste kuis.