dinsdag, april 25, 2017

Kilometers maken


Terwijl ze eerst – vorige week – maar niet wilden eten, eten ze nu als dijkers. Ik krijg een beetje het idee dat er iets moet zijn geweest, afgelopen week. Was het het spuiten tegen onkruid van mezelf of waren de buren bezig geweest? Of was er iets anders dat ze ervan weerhield? Feit was dat ik het eigenlijk al zag aankomen dat ze niet optimaal waren voor zaterdag. Hoewel de doffers dan nog wel goed aanvoelden, en de duivinnen minder, had ik er nog wel fiducie in. Tsja, zo gaat dat dan, dan mis je de slag toch. Was niet zo moeilijk dat te zien maar dat zeg ik dan achteraf hè.
De jongen en laatjes zaten ook dik... dat is eigenlijk indicatie dat het hele hok wat werd gedrukt ofzo...

 

Nu bunkeren ze in elk geval goed en ik zal ze helpen!

De buitentemperaturen helpt natuurlijk wel, het is veel te koud voor de tijd van het jaar en daar krijgen ze trek van. Ook al zijn het maar kleine beetjes, als de zon even schijnt is het al gauw goed en een beetje warmer in het hok.

Ze donzen ook prima en de mest is ook in orde. Dus vertrouwen bij de melker is er ook wel.

Ik hoop dat het zo blijft deze week en dan zou het aankomende zaterdag al weer wat beter moeten gaan.

 

Ze hebben er op papier nu zo’n 400 km op zitten.

In de praktijk natuurlijk meer.

Fondmelkers hebben altijd een soort target. Duiven moeten kilometers gemaakt hebben. Zowel duizend als vijftienhonderd lees je nu en dan. Ik denk dat het vooral wedstrijdritme is en het feitelijk op de rit hebben van de vliegploeg wat het belangrijkst is. De melkers bereiken dat in feite min of meer op zo’n zelfde moment als de duiven die km’s hebben gemaakt: dat duurt soms enige weken immers. Ik geef ze gewoon graag veel mee... voor de ervaring en ik vind dat ze dat moeten kunnen. Ook een kwestie van selectie. Overigens zijn het amper de oude rakkers zoals Ari die er op tijd zijn..., vooral het jonger spul. De '15 van 2015 een beauty van een doffer, is er nu al 3 weken op rij op tijd. Had als jong ook al de gewoonte om er steeds te zijn. Ik ben benieuwd of hij dat weet vol te houden. Hij heeft geen topduivin voor het spelletje... tot heden geen probleem maar doffers kunnen daar erg gevoelig voor zijn.

 

Voorlopig gaat het goed met de relatief onervaren jaarlingen.

Die mooie die vorig jaar eens een lastige vlucht had waarna hij niet meer in z’n bak kon komen, lijkt aan te kunnen haken maar ik ben wat argwanend.

De laatjes zijn vanaf deze week ook de klos: minimaal 1x per week in de mand en lappen. Ik wil ze voor het jonge duivenprogramma start al in Quievrain hebben gehad. Eenvoudigweg om ze maar ervaring te laten opdoen. Het ziet ernaar uit dat ik voldoende aanvulling ga hebben, dus de lat gaat erg hoog liggen. Dat een duif dan eens veel of weinig ervaring heeft kan een selectiecriterium gaan zijn.