donderdag, oktober 04, 2018

Dierendag!

4 oktober Werelddierendag!
De jongste heeft knuffelfeest op school en de andere 2 hebben het er wellicht over in de klas, dat is het dan ook wel weer. Vroeger, zo herinner ik me, ging het konijn wel eens mee of werd een duif losgelaten op het schoolplein. Volgens mij meer met spreekbeurt dan op dierendag trouwens.

Kijk, heb je dieren, dan verzorg je die goed!
Welzijn van dieren moet je in de vezels hebben zitten.
Dat is echter niet hetzelfde als met dieren knuffelen en ze behandelen alsof het mensen waren. Ik verbaas me erover hoe bijvoorbeeld mensen met honden het ooh zo gewoon vinden dat zo’n dier anderen aanraakt, besnuffeld en bekwijld. Is dat okee?
Gedachten over dieren verzorgen wisselen sterk. Het blijven dieren en eigenaren hebben de plicht er goed mee om te gaan. Soms echter gaat het voor de een te ver om een dier dood te maken en voor een ander is dat iets wat erbij hoort.... een never ending story.
Hier in NL en het westen slaan we de plank wel erg mis als je het mij vraagt. We leggen menselijke normen op dieren neer, een raar fenomeen.

Zorg vandaag maar weer een keer extra goed voor ze, die ene dag kan vast geen kwaad.