woensdag, januari 23, 2019

Jeeeeemig wat een aantallen

Ik mag graag wat lezen op bijvoorbeeld Marathonduivenjournaal. Tussen de bedrijven door dan. Soort van pauzemomentje zeg maar. Ik las over de aantallen die de toppers waarvan nu artikelen te lezen zijn: J E E E M I G.

Als je als nieuweling wil beginnen lijkt het daardoor ook dat je dus zulke aantallen moet hebben wil je succesvol zijn. Hebben we dat al eens zo bedacht?

Ik lees over 90 koppels vliegers, 32 koppels kwekers bijvoorbeeld of 80 oude en 70 jaarlingen aan de start. MY GOODNESS!

Zit ik daar met mijn minikolonie te prutsen!
Op de Midfond ging dat vroeger nog best wel, met de toppers meedoen maar de kwetsbaarheid is behoorlijk! Dat verklaart ook o.a. de enorme aantallen bij dergelijke toppers: marathonvluchten meedoen geeft verliezen en met meer massa qua aantallen kun je dat beter opvangen. Bizar vind ik het wel hoor, over dergelijke aantallen te lezen!

Zelf denk ik al: wat heb ik er te zoeken tussen melkers met zulke aantallen? Als het echt nodig is om voor dat spelonderdeel zulke aantallen te hebben, is het dus voor velen geen optie! Hebben we dat al eens bedacht? Als je als nieuwkomer aanschuift en je neemt dat zo eens waar, haak je niet aan lijkt me. Het wordt steeds meer een zaak van "conglomeraten" zoals Batenburg vd Merwe, die op meerdere vluchten in 2018 meer duiven verspeelde dan ik überhaupt bezit! Wel eindigen die mannen op het podium op diverse vluchten en kampioenschappen! Knap van hen maar rare sport op deze manier. Of je moet met vader zoon of andere combi's zijn... dan kun je grote aantallen managen. Of thuis zijn na pensioen of met andere reden.

Dan nog de kosten die voor de hobbyist wellicht wel te dragen zijn maar terugverdienen (door eens wat te verkopen) zit er op zich zomaar niet in, en dat is wel het geval bij de grote boys. De aantallen en bijbehorende kosten maken de drempel voor starters ook te hoog!
Oplossing: een vorm van meedoen vinden die mensen minder actief maar toch betrekken bij deze hobby.