woensdag, februari 27, 2019

Toch kun je ze niet alles bieden, incl. TIP

Ondanks een weelde aan extra's zoals grit, meerdere mineralenpoeders, bakken met beute-bak en beute-bak achtige zaken, scharrelen de duiven maar al te graag in de tuin. Nu en dan eens een korrel grond, dan weer eens een takje voor het nest. Je denkt dat ze voldoende hebben maar toch zoeken ze naar meer. Vandaar dat ik in het verleden wel eens een molshoop opschepte en het hok in bracht. Ik denk dat we ze meer zouden moeten kunnen bieden dan we doen maar het is ook gewoon niet altijd realistisch. Daarnaast: nemen ze het op of gebruiken ze het eigenlijk alleen om maar wat in te scharrelen?

Ik las ook wel eens dat het een beetje is als met kippen: die hebben het ook nodig tegen hun verveling of juist gezien hun behoefte: die moeten nu eenmaal scharrelen omdat het hun natuur is! Dat heeft geen kweker er ooit uit gekweekt.

Koopman brengt een bak zand op het hok om ze te doen scharrelen. Ik geloof we wel in.

Ik vrees dat er 1 eitje niet uitkomt. Uitgerekend dat ene eitje bij het koppeltje waar het andere ei van onbezet bleek. Mijn eigen schuld overigens: Bij het kijken eerder al, viel het uit mijn hand. Raakte de rand van de broedschotel. ogenschijnlijk niks. wel een mini breukje maar niet zo erg dat ik er bijvoorbeeld een (stukje van een) vloeitje over wilde plakken (TIP trouwens). Maar gisteren mijn nieuwsgierigheid opnieuw niet kunnen bedwingen en het is iets lichter heb ik het idee en de kleur wat te donker. Ik denk dat het zo is dat het wat uitgedroogd is geraakt. Balen maar ook geen grote treurnis. Wel een mooi stel jaarlingen trouwens. Het duivin is uit Ari, dus halfzus van Habib. De doffer lijkt me een krachtpatser. Het valt me op dat hij een enorm krachtige vleugelslag heeft. Eerst maar weer eens zien wat dat zegt.

Beurs zaterdag? Misschien.
Niet perse iets nodig dus waarom zou ik dan?
De kids zouden wel mee willen maar toen ik zei dat ik niet perse naar de beurs zou gaan, was er gelijk meer interesse om met het gezin weer wat te doen... nog beter lijkt me!

Deze week weer mailcontact gehad met Frans de Coux uit Berlaar. Kan af en toe een heel sterke pot meespelen daar in het Berlaarse. Woont op boogscheut van Gaston vd Wouwer en Jos Maris. Mocht je interesse hebben in duiven van hem, wees er dan op tijd bij want in Duitsland en Engeland kennen ze de kwaliteiten van zijn duiven maar al te goed!