woensdag, juli 22, 2020

8 mee op Bordeaux

Hopelijk kunnen we erop toosten zaterdag maar het zijn 7 nieuwelingen. Weliswaar de duiven die er wat mij betreft het best bij zaten. De eerste 4 getekenden dicht ik de beste kansen toe. De overigen ondergaan een test. Ik denk dat er veel te veel ondermaatse duiven tussen zitten. Ook al is de ploeg maar klein, daarmee is er evenveel brandhout. Teveel eigenlijk.
Ik schreef het al eerder dat de spoeling dun is en dat er met een klein hokbestand als het mijne - ook nog zonder kwekers - eigenlijk gewoon te klein bent. Een paar tikken (duiven kwijt of andere malaise) en je bent ruiter te voet.

Jongen 5 achter van de 24. Dat is teveel maar ik was nog niet “aan de beurt geweest”. 2 zou ik nog graag terug zien. Ik steek hand in eigen boezem: beter was geweest intensiever op te leren. Met de kar naar Tholen is goed maar ook wel eenvoudig (rechte lijn, that's all). Ze hebben nog niet heel veel moeite hoeven doen waarbij ze hebben kunnen leren (had gekund door 1 voor 1 los te doen en bijv. gedoseerd al met samenspel op te leren). Afgelopen zaterdag zw wind, duizenden duiven die noordelijker moeten zijn, maakt dat ze vele km's noordelijk uit koers zijn en dan gaat het mis. vermoeidheid en dorst slaat toe en ik denk ook de zenuwen. Kom dan maar weer eens terug!
Vreemd is dat er totaal niet gemeld worden. Herkenbaar?

Vandaag weer een lapje vanuit Tholen met de club. 2 niet mee vanwege verse eitjes en 1x te diep gegaan afgelopen weekend (pas gister terug). Zaterdag Lennik.

Gisteren bespraken we het nog bij het inkorven. HET IS EENVOUDIGER ALS JE IN DE OVERVLUCHT ZIT - DE DUIVEN HOEVEN IMMERS NIET VERDER EN KOMEN BIJ HET TERUGVLIEGEN ALS ZE EROVERHEEN GINGEN NIET OPNIEUW GROTE GROEPEN DUIVEN TEGEN DIE ZE WEER OPSLOKKEN DE VERKEERDE KANT OP.

Ik merk dat als we in Nishoek korven. Dan geldt dit immers voor onze duiven.
Ze leren huiswaarts te keren maar minder negatieve omstandigheden in bovenstaand opzicht.