dinsdag, augustus 18, 2020

Nog ff

 Sowieso ga ik Duffel nog spelen. De jongen moeten nu eenmaal ervaring hebben, elke vlucht is er weer 1 meer die ze ervaring opdoen. Ik zou eigenlijk nog moeten lappen maar de zin ontbreekt bij me. Misschien doe ik het do.dag nog even. Ik denk dat het goed is om te doen, zeker na zo’n weekend. In 1x naar huis met de groep geeft ze weer wat vertrouwen ook.

Ik zag vandaag nog een groepje duiven die kennelijk gelapt werden. In de lange weg bij Oud-Beijerland stuitten ze op de electradraden die daar staan. Hun vlieghoogte was precies waar de draden hangen. Ze gingen tot de draden en toen hield de groep in. Ging even terug en probeerden als het ware tussendoor. Dat lukte wonderwel. Maar het blijft raar om te zien en een heuse killer is het hoor, zo’n dradenreus.

Ik zit op nog -2 van de 11. Eigenlijk de minsten, wat geen verrassing is dus. Gisteravond kwam er nog 1. Ik zag ‘m komen. Vleugel aan 1 kant beschadigd en staart maar voor 1/3 over. Ze maken wat mee! Als die eens konden vertellen hoe dat allemaal is gegaan!

Zelf blijf ik er van overtuigd dat ze moeten kunnen drinken en dat ze dat perse moeten leren. Bij dorst de lucht uit bij een water en dan drinken. Dat klinkt simpel maar als ze dat niet kennen is het toch een onderdeel van de vlucht wat ze niet 1-2-3 kunnen hoor. Jellema heeft een soort strandje achter begreep ik wel eens. Buitensluiten en dan leren ze van elkaar daar drinken. Ik weet zeker dat slimme Jelle met dat soort zaken zijn voordeel doet. Hij had weer enkele superprestaties!

Hier sluit ik mijn beste seizoen met marathonduiven af. Niveau “ kampioen van de regio”  zeg maar. Percentages zo’n 50% en trotse eigenaar van meerdere vliegers die gewoon meermaals top 100 vlogen en zelfs 1 die TXT deed dit seizoen! (Trouwens zou het een nek aan nek race zijn gebleven met sterk spelende W. Rijken!).

Jan Piet en schoonvader deden het best tijdens ons weekje vrij-af. Het is echt een sport die je met meer moet doen eigenlijk. Felix heeft de smaak te pakken inmiddels. Wellicht dat we volgens jaar maar gaan spelen onder de naam “ TEAM LABAN” !

Ik laat Ruth en Boas (Saarlooskoppel) nog met jongen komen, Pipo en Mammaloe en Habib en Anna. De Limoges legt ook een deze dagen en haar zoon heeft binnenkort jongen met een duivinnetje van Dekker uit hun topper van vorig jaar (waaronder 1x op zondag snelste van het land en einde van het seizoen nog een keer TXT) de oudere jongen eruit spreken me erg aan! Ik hoef ze niet perse zelf maar als er interesse is, doe maar een mailtje, Appje of ander seintje. Verder dit seizoen laat ik ze langer bij elkaar om ze laat te laten ruien. Kwestie van erin geloven dat ze hierdoor volgend jaar ook later starten met de rui. 

Behoudens grote schoonmaak (erwtenstro is me goed bevallen) al in voorbereiding 2021.