vrijdag, februari 22, 2013

2 kan best

Ik heb de gewoonte om niet de duivinnen eraf te doen met de jongen maar de doffers ze gewoon met 2 te laten zitten. Klassiek is om 1 jong met de duivin eraf te doen en 1 bij de doffer te laten. Mijn ervaring is dat enkele duivinnen het al snel voor gezien houden en eventueel aan gaan pappen met elkaar. Ze hebben nagenoeg volle bak en dan is het snel bal!
De doffers hebben ook volle bak en 2 jongen grootbrengen moet dan geen probleem zijn. In de praktijk gaat dat prima! De 2 jongen die er bij de doffers liggen afgetankt en de mest is prima. De doffers worden zo niet vet en het is een eerste test. Een doffer in goeden doen moet dat gewoon kunnen.

Vanmorgen is het weer flink koud zeg!
Vooral een koude wind. Ze gaan er niet al te vroeg uit... niet perse voor de temperaturen maar ook voor de rovers. Ik heb het idee dat die roofvogels vroeg proberen hun buik te vullen. Geef hen dan eerst de tijd om dat te doen (met andere dieren) en wellicht zijn ze dan minder happig op mijn dieren.

Naar ik begreep hebben de vroege kwekers de winterjongen al uitvliegen. Sommigen de ouden nog niet of amper. Van scheefvliegen heb ik slechts gehoord, ik weet niet wat dat is. Waarschijnlijk gewoon een kwestie van regelmatig uitvliegen, ook in de winter.

Ik mix in deze tijd vaak een blik allerhande (ofzo) over het voer. Een emmertje met enkele bussen voer en daardoorheen een blik van dat spul. Het plakt niet maar hecht zich op enkele korrels en de duiven kunnen zo zowel voer als grit etc eten. Zo scharrelen ze ook op het veld, toch? Een korrel voer en wat grond (mineralen) en dan weer iets anders... het is goed zo.
Je hebt dan ook niet van die duiven die enorm staan in te nemen bij een potje met mineralen of bij een pikkoek het is wat gedoseerd zo.

Groenvoer zou ik graag geven maar dat heb ik zo niet voorhanden en een krop andijvie bij de supermarkt kopen om zo hup in het hok te gooien vind ik niet echt zoals het hoort. Kan natuurlijk prima. Liefst zou ik ze vaak tarwegras (groene scheutjes van jonge tarwe) geven. Dat is superspul maar het is me teveel gedoe.