woensdag, december 11, 2013

Tarwekiemen

Toen ik nog met m'n vader speelde kiemden we al wel eens wat graansoorten. Zonder structuur gaven we dat dan nu en dan. Tarwewater is ook prima, dat schreef ik onlangs nog. Superspul.

In de achterliggende dagen experimenteerde ik weer met tarwekiemen.
Superspul als je het mij vraagt.
Vroeger werd er scheurbuik mee voorkomen.
Zo'n korreltje veranderd van gedaante tijdens het kiemproces.
Van een koolhydratenbron veranderd het in een bron van vitamines en suikers.
Lichtverteerbaar en gezond dus. Tussentijds ook nog prima te benutten voor tarwewater.

Het is allemaal geen raket wetenschap...
Het is een klein klusje met een mooi resultaat.

Alhoewel het koud was vanacht doet de zon veel goed.
Deze week nog uitvliegen, daarna binnenblijven voor vuurwerk etc.
Ze vliegen veel en graag (meer dan een uur). Dat kan toch niet slecht zijn?!


M'n 2 fondaanwinsten zijn behoorlijk anders dan m'n eigen duiven hoor.
Ik moet daar aan wennen. Zacht van pluim zijn ze zeker en het worden echte postduiven...
Aankomend jaar voor spek en bonen tussen de jongen en dan moeten ze maar laten zien of ze het kunnen!

Het zijn overigens niet van die wringers, dat zou ik graag zien eigenlijk.
Waar kan ik van dergelijke fondduiven op de kop tikken?? Tips zijn welkom!