dinsdag, september 16, 2014

Heerlijk weer voor een goede rui + alert op luis

Het is prima weer voor de dieren.
Warm, zonnig en droog en toch korte dagen. De veren laten los als nooit tevoren.
Op tijd een drupje tegen luis zodat het nieuwe vliegmateriaal niet wordt bevolkt door luis of wat ook.
Ik ben er fan van. De eenvoud van 1 druppeltje!

Overigens waarom geven we dat niet aan mensen ook?
Al die luizencontroles op scholen zijn dan toch niet meer nodig?
1 druppel per kind, of is dat ethisch niet te verkopen?

Vanmorgen gaf ik ze geen eten.
Kwestie van ze graag te houden incl. een hoge stofwisseling.
Vanavond weer een keertje bakkersgist over het voer.
Wat een verwennerij.

Ik las over one-eye cold.
Even meende ik er 1 te hebben ontdekt maar dat was gelukkig een pikje in het onderste ooglid door een rivaal.
Binnenkort ent ik ze nog eens tegen paramixo, en later nog een tegen paratyphus.
Zeker met zoveel soorten op het hok, wil ik vooral -typhus uitsluiten!

Komend weekend krijgt het hok een nieuwe gevelbekleding.
Ik hoop dat ik het red om het hele hok (minus achterzijde) te bedekken in enkele dagen.
De onderste planken zijn rot, geen gezicht. Nu douglas hout ertegen in een potdeksel variant.
Eerst dacht ik aan kunststof maar het vrouwenoog wil ook wat.
Aan het huis en schuur zit wat gepotdekseld en dus straks ook aan het hok.
Zo hoop ik in elk geval lang van onderhoud verstoken te blijven!!