woensdag, november 12, 2014

Uitwennen van jongen altijd een risicio

Volgens mij gaat er geen seizoen voorbij of bij het uitwennen van de jongen gaan er enkele verloren. Zo intensief kan ik het niet doen (vroeg, op jonge leeftijd of wat ook) enkele gaan verloren.

Meestal is het de schrik die toeslaat en ze alsmaar grotere rondes laat vliegen, waarna ze piepjong als ze zijn de weg terug niet altijd meer weten te vinden.

Met mazzel worden ze opgevangen maar ze hebben niet altijd geluk.

Het is de ligging, de setting die maakt dat ze moeilijk dalen; alsof het een diepte is waarin ze moeten vallen. Een heel drukke straat nabij waar de uitlaat van enkele auto's of motors soms ook gene goed doet. PFFFFFFF elk jaar sneuvelen er zo vroeg al!

Bij de vroege jongen dit voorjaar 1.
Gisteren was er 1 van de laatjes nog aan het overnachten elders.
Ik hoop maar dat ze dat goed kan en vanavond weer retour is.

Als een goede herder haal ik ze wel eens binnen met een oude duif die ik dan loslaat en die als een magneet z'n werk doet. In deze tijd kan ik dat niet omdat ik in het donker pas thuis ben. Misschien moet ik zo'n lokker maar eens klaar zetten zodat schoonpa of m'n vrouw die kan loslaten indien er nog jongen niet op het appèl zijn einde van de dag.

Anderzijds denk ik ook wel: Ik heb geen behoefte aan slechte duiven en pechvogels...
Als het een goede is, komt hij/zij terug. Het duifje heeft immers voldoende kunnen rondkijken in de tuin en vanaf het hok. Is het er één die pech heeft omdat hij zich bijvoorbeeld van de schrik ergens verwond of tegenaan botst, tsja... dat is pech. Aan zo'n vogel hebben we ook niks...

UPDATE: vanmiddag zaten ze er weer allemaal, inclusief het verloren schaap dus!

UPDATE 2: vandaag, donderdag, 2 kwijt... Eentje opgehaald bij een liefhebber in het dorp, gewond helaas maar gelukkig terug op eigen hok dus.