dinsdag, augustus 11, 2015

Lapvluchtje

Vandaag (met hulp) een lapvluchtje van ca 25+ km.
Even om het kompas van de jongen goed te richten, te ijken als het ware.

Veelvuldig lappen is veel besproken. Zeker weten dat het kan helpen. Het is ook weer niet zwart wit, dus geen garantie voor succes. 2 grote voordelen: tempo vliegen en leren wat de kortste route is.Ik zie het ook als "alle beetjes helpen". Ze moeten leren leren leren. Jammer dat we ze geen kilometers kunnen laten maken, althans niet de moeite. Nalijn nu 2x 80, zat.dag a.s. 105 dan 165 en dan 230 km. Prima op zich maar het liefst zou ik ze ook nog eens verderweg opleren. Die laatjes ook bijvoorbeeld. Omdat dat jaarlingen zijn kunnen die niet meer met de jonge duivenvluchten mee. Dat kon tot enkele weken geleden wel. Als eenmaal de nalijn begint, dan niet meer (op zich logisch). Echter hebben ze nu maar 1x ca 320 km gehad omdat ik ze nog 1x meegaf als oude duif op de laatste midfondvlucht oude duiven. Die mogen nog wel enkele keren goed kilometers draaien eigenlijk maar de mogelijkheid ontbreekt. Ook inkorven voor Souppes in Hank is alleen in het voorjaar. Nu ja, het is een beetje gemekker, ze gaan gewoon zo vaak mogelijk mee.

Verder stille boel.
De eerste duivinnen van de vliegers hebben inmiddels eitjes. Beetje vroeg maar okee, dan mee op kleine jongen naar Limoges. Ik moet mijn best doen denk ik om er ca 10 te spelen. Meer lijkt me niet realistisch, minder wel. We zien het wel, we hebben ook nog even!

Aanpassingen aan het hok zijn ook al in beeld.
2 zaken aan de buitenkant.
Aftimmeren nok binnenkant bij duivinnen.
Dat laatste vnml omdat het hokje van de duivinnen altijd minder is dan het weduwnaars-deel.
Ik denk dat 't vooral een verluchtingsprobleem is.
Aanpassingen direct na de laatste vluchten en daarmee de winter in!
Ander groot onderhoud was vorig jaar. Planken en verf houden super goed; tevree mee.

p.s. Bij de koper van mijn vliegers al 2 weken achter elkaar uit mijn vliegers gekweekte jongen op kop. De man speelt meer dan 100 jongen... begon afgelopen week met een 9e tegen ca 2200 duiven. Goede berichten, leuk om te horen.

p.p.s dit berichtje of deze post is trouwens mijn 1000e, klein feestje!!