woensdag, april 06, 2016

April doet wat 't wil

Nog ècht geen stabiel voorjaarsweer. Zo is het 20 graden (afgelopen zondag) zo is het minder dan 10 graden en een waterkoude wind. Het hoort erbij. Voor de vitesseduiven is dan een stabiel hok ideaal. Ik weet wel van vroeger dat er lui waren waar het in het hok zo warm werd gestookt dat de condens op de ramen stond. Het zorgde vooral voor strovuur: snelle conditieverhoging die al snel weer weg was.

Zelf heb ik de ramen open en de kleppen van de spoetniks ook. Het stabiele klimaat nog niet bevorderen in deze fase. Eerder een beetje harden nog en de forme nog wat drukken want forme blijft nooit een heel seizoen en ze moeten er pas echt staan juni / juli op de marathons.

Ik kreeg nog een opleerschema toegestuurd van Nishoek.
Wat een luxe als je wekelijks kan inkorven.
Doen er dan op de reguliere programmavluchten nog wel (fond)melkers mee??
Ik wil er wel gebruik van gaan maken in elk geval. Gemakkelijk en voor de duiven erg leerzaam om tegelijk met duiven gelost te worden die naar elders, volledig andere richting moeten!

Dat Hexenbier is in aanschaf goedkoper dan Prange Suppe, zeg maar 40 euro per liter versus 50 euro. Het gebruik is echter schadelijker. Sneaky marketing maar ja, business is business. Ik kocht een halve liter en geef ze deze en volgende week elke dag dat bier. Volgens mij werkt het al wel, er ligt veel dons en dat zie ik graag.

Ik heb een zak Versele Laga besteld met 30% zwarte mais. Die ga ik mengen met de zak Complete van Matador en dat wordt vanaf aanstaand weekend mijn vliegvoer. Normaliter zou ik alleen Complete geven maar de antioxidanten van de zwarte mais spreken me erg aan, vandaar de mix.
Voer nummer 2 is Matador Rust en nummer 3 is een mengelmoes van snoepzaad, tovo pinda's etc voor de vetten. Ik vind 3 soorten meer dan voldoende.
De jongen eten nog de laatste zak Matador Super Kweek op en dan gaan die ook over op de restjes en dan is het gewoon Complete. Al die soorten is vooral commerce. Ik hou het op zo min mogelijk verschillende mengelingen. Embregts Theunis heeft zelfs maar 1 mengeling en ik dacht ook aangevuld met snoepzaad overigens. Eenvoud troef.