donderdag, september 27, 2018

Bodemdek

Ik ben een luie melker: niet poetsen maar werken met bodembedekkers. Mijn voorkeur heeft een dik pak, liefst Zeoliet i.c.m. beukensnippers. Stofzuigen doe ik nu en dan ook maar meer de halletjes van mijn hok dan de delen waar de duiven zitten.

Beter dan schoonmaken is het niet!

Wat ik heb geleerd is dat met vochtige dagen (m.n. bij mijn hok als de zon tekort schiet), er beter wel stront geruimd moet worden want o.a. de ammoniak doet geen goed. Op (te) droge dagen, zorgt het pak bodembedekking voor een nog drogere situatie. Dan zou vocht toevoegen goed zijn echter niet door de bodembedekking nat te maken want dan krijg je de ammoniakwalm juist weer!

Weinig duiven per M3 is een hulpje om niet al te snel tegen bovenstaande situaties aan te lopen.

Wat ik perse ook zal doen de komende tijd is een enkele keer het gehele hok bevochtigen met de hogedrukspuit. Bevochtigen met Dettol en of met een ander goedje waar de schimmels mee getackled worden. Allemaal bedoelt om de druk van dat soort zooi wat tegen te gaan.


Peter Theunis schrijft weer ware woorden wat mij betreft. We zijn niet streng genoeg met selecteren.