zondag, maart 11, 2012

WAT EEN GEDOE

Elk jaar heb ik hetzelfde probleem... voor velen niet herkenbaar maar een enkeling kent hetzelfde probleem.
Bij het uitwennen van de jongen zijn er elk jaar enkelen die na de eerste schrik-achtige acrobaten toeren op de naburige huizen en panden gaan zitten.
Een enkeling bij mij dus ziet het hok, ziet hokgenootjes zitten en duikt er terug naartoe maar net voor hij of zij zover is, schiet ie door en gaat toch weer op een ander pand zitten.
Niks aan de hand zou je denken: Blijven proberen en het komt er een keer van dat hij of zij wel terug valt op het dak van het duivenhok tussen de anderen. Niks is minder waar. Elk jaar zijn er 1 tot meerdere die gewoonweg niet meer terugkeren. Soms zie ik ze de andere dag nog, soms zelfs vlakbij (dak buurman o.i.d.) en dan nog gewoon niet komen.
Ik probeer wel eens een enkele oude los te laten die het verloren schaap ophaalt uit de buurt en vaak met succes. Toch heb ik in de 6 jaar dat ik nu op dit adres zit nog geen jaar gehad waarbij er geen verloren ging in de beginfase...

zijn het de dommere?
Dacht het niet.
in 2008 was er de 201 die gelukkig 2 dagen later binnenliep bij een coach in het dorp die het diertjes netjes meldde. Is daarna goed geweest voor 2x een 2e in de Hoekse Waard tegen meerdere duizenden duiven.

Je begrijpt wel dat ik inmiddels de balen heb van uitwennen.
Dit jaar waren ze voor de 5e maal op het dak, schrikken een keer ergens van en 1 is er nu op de dool.
Gisteren gebeurt, vandaag zelfs op het keukendak gezeten (nog geen 10 meter van het hok). de oude duiven uit gehad maar uiteindelijk vanavond is het diertje nog niet terug. Wordt ie te zwak, dan is >2 dagen op de dool voor zo'n pieper echt te gek.
Wie tips heeft mag ze melden!!