maandag, augustus 06, 2012

Wat een (bij)producten

Heb je dat wel eens gedaan? Gekeken bij de producten voor andere dieren in je dierenwinkel?
Je kijkt je ogen uit. De dierenwinkel waar je ook duivenproducten kopen kan bij ons op het dorp is goed gesorteerd. Afgelopen zaterdag keek ik eens rond bij de producten die ze daar hebben voor kleinere vogels: kanaries etc. Wat een producten!
Overigens ook verbazingwekkend wat je allemaal kopen kan als “bijproduct” voor postduiven hoor. Het gekke is  - als je het mij vraagt - dat veel van die “Bij” producten meer afbreuk doen dan daadwerkelijk BIJ dragen. Er wordt meer gegeven om jezelf te sussen dan dat de duiven er mee geholpen zijn! En dat is precies waarom het voor de producenten interessante business is.

Veel vergelijkbare producten voor die vogeltjes maar ook andere. Veel vergelijkbaar werkzame stoffen zoals vitamines en aminozuren maar ook hele andere, bijv. om je kanaries zo rood mogelijk te doen kleuren! Erg leuk om eens wat “kijk en vergelijk” toe te passen.
De grote gemene deler is duidelijk: ’t is een dure grap om veel bijproducten te geven!

En ikzelf dan?
Ik ben een gebruiker van Prange Suppe, een halve fles op een seizoen. Ik gebruik graag Ropa B en vind dat een aanrader maar ben het meest gecharmeerd van Zuiver Water! Ook gaf ik wel BS van Belgica de Weerd, bijv na een nacht extra mand terwijl ik wist dat ze niet bij de schoonste duiven in de mand waren gegaan. Graag geef ik m’n duiven een goede mineralenmix. Dat is wel eens Beute Bak maar ook veel grit (eigenlijk altijd een zak van Versele Laga) en mineralenpoeder (Vispumin van Backs is favoriet). Voer is Matador, Start, Complete, Rui en Winter/Rust.

M’n nestmatjes knip ik uit een stukje ondertapijt. Tabakstelen blijven favoriet, naast wat erwtenstro. Beukensnippers graag een dikke laag (een zak of 6 p/jaar). Houtschaafsel in de manden op een dikke krant (de inkt werkt tegen luis). Luisvrij met een druppel Ectopar en of een spray van Bogena. Eens een rookblok ter ontsmetting en uiteraard ook een keer (minstens) per jaar met Dettol of bleek. Tsjonge jonge wat een producten!

Ooh ja, zaterdag nam ik een flesje vloeibaar biergist mee…
Dat deed ik zondag en vanmorgen over het voer.

Is dat bij u ook zo veel als je ze op een rijtje zet?
‘k zal het nog eens verder terugdringen, alhoewel ik mezelf geen grootverbruiker vind!