donderdag, mei 30, 2013

Eind mei

Het was amper wennen aan het fijne zonnige weer van maandag en dinsdag. Niet alleen voor mens maar ook voor dier! Prima, die zon en die warmte. De laatste paar dagen is het weer terug bij af, regenachtig en fris!

Hou de boel dan maar eens zo optimaal mogelijk.
Ik heb gewoon het raam open en de klep ook. Duiven moeten maar tegen een dergelijke situatie kunnen alhoewel de forme denk ik om een meer constante situatie vraagt.
De bodem vol stro of zoals bij de weduwmannen met maiskolven (voorheen beukensnippers) geeft zeker weten een warmer klimaat. De massa en het materiaal zorgen voor absorptie van vocht en warmte wat weer langzamer wordt afgegeven. Nu en dan op andermans hokken merk ik het verschil. Hokken die behaaglijk aanvoelen zijn een vereiste. In dit horrorvoorjaar (die term hoorde ik laatst gebruikt worden op Radio 1) merk je dat denk ik nog beter.

Afgelopen zaterdag viel qua weersomstandigheden erg mee gezien de voorspellingen die er aan vooraf gingen. Wel taaie vluchtjes vanwege de NW wind die zeker op de dagfond voor scheidsrechter speelde. Bekende namen weer die goed speelden over het algemeen. Ik vind dat reuzeknap. Alsof ze een soort aan- en uitknopje hebben en kunnen pieken op de juiste momenten. Dat het allemaal niet zo eenvoudig is weten we maar toch, er zijn er bij die met een ogenschijnlijke (!) eenvoudig op het goede moment weten te scoren. Dat het allemaal maar schijn is dat het eenvoudig is, weten we inmiddels. Niemand is kampioen omdat het vanzelf ging. Men doet en laat er veel voor!

(duiven)dierenartsen doen goede zaken verneem ik zo links en rechts. Een fenomeen dat elk jaar terugkeert zo na de eerste 2-3-4 vluchtjes. Prima uiteraard maar goede duiven en forme komen niet uit potjes. Wel kunnen zaken de weg naar forme weer vrij maken van obstakels.
Het valt wel maar niet altijd mee!

Bij ons is het amper nog 4 weken alvorens we met de jongen concoursen. Deze weken komt het er dus op aan of ze goed zijn, opgeleerd kunnen worden en dan alsjeblief niet massaal kwijt gaan. Die vrees is er bij iedereen toch wel… opleren en dan ruiter de voet raken.

Vorig jaar (’12) gingen er bij mij niet massaal jongen verloren maar toch voor de vluchten (vanaf het spenen tot en met het opleren zo’n 15-20%). Dat was veel voor mijn doen. De jaren ervoor raakte ik nog geen 10% kwijt overall. De algehele gezondheid en aanpak van het opleren spelen een grote rol denk ik.
Bij twijfel (aan de gezondheid) leer ik ze niet op. De eerste keren mand leveren stress op. Dat kun je niet voorkomen maar je kan wel voorzorgsmaatregelen nemen. Al vroeg aan de mand laten wennen bijvoorbeeld. Na een dag / of uren mand en opleren moet je ze ook de tijd gunnen weer even op adem te komen. Dus rap rap dagen naeen opleren kan mits ze de stress hebben afgeschud! Vergewis je ervan of ze dat ook hebben gedaan. Ben je zeker, kies dan weer je volgende moment.

Van senior leerde ik het opleren in de middag. Mijn jongen gaan normaliter ’s middags uit. Zou je opleren in de morgen dan zijn ze natuurlijk even uit het lood omdat dit compleet anders is. Daarnaast geldt dat wanneer ze op de dool zouden gaan, vanaf ’s morgens al – ze uiteraard meer afgevlogen kunnen en zullen raken dan wanneer dat ’s middags gebeurt. Ik leer dus op omstreeks de tijd waarop ze normaliter ’s middags uitvliegen. Eenmaal geleerd en bijvoorbeeld al wat vluchtjes achter de kiezen hoeft dit niet meer.

De komende weken bouw ik het verduisteren ook wat af. U ben ik niet zo nauwkeurig hoor maar zo rond de klok van 6 uur ’s avonds maak ik de boel donker. Dat rek ik op naar 19-20 uur zodat ze later naar bed gaan en de rui (die nog bezig is) stopt. Dat laatste kost ze dan geen onnodige energie meer (die kunnen ze dus gebruiken om bijv. te ontstressen).
Ik ben ook wel eens pardoes gestopt. Ik meende geen verschil te merken. Toch heeft het m’n voorkeur dit wat geleidelijk te doen. Verdeeld over 2-3 weken, dat lijkt me gewoon beter.

Persoonlijk voer ik de jongen ruim. Ik bedoel daarmee dat ik van goed doorvoede jongen houdt. Ik geef ze veel omdat ze moeten groeien, trainen en ruien etc. Ga ik ook nog opleren dan hebben ze volgens mij hier voordeel aan omdat ze tegen een stootje kunnen. Dat geldt zeker ook wanneer ze op de dool zouden raken.

Tegen een stootje kunnen is sowieso iets waaraan ik werk. Mijn jongen zitten er eigenlijk maar vuil bij. In stro, amper schoongemaakt en de ramen open etc. Ik geloof erin dat je ze niet 1-2-3 moet vertroetelen in een schoon hok en klimatologisch top. Een beetje afharden en weerstand opbouwen is mijns inziens goed. In de mand en onderweg hebben ze daar later baat bij. Vooral van antibiotica blijf je het best af. Mijn kinderen geef ik ook niet direct een ornithosemixje wanneer ze weer een snotneus hebben! Daarvan weten we inmiddels toch maar al te goed dat kinderen zich volop besmetten, weerstand opbouwen tegen deze virussen en later sneller van de verkoudheid af zijn? Het wordt anders als er meer speelt dan een snotneus. Dat is ook bij duiven. Een check bij een medicus is dan wel op z’n plaats en gepast ingrijpen dan dus ook.

Dit jaar ga ik overigens proberen de duivinnen in te lassen. Ik leer ze op en ga het dubbelweduwschap proberen, enkele weken toch zeker. Vanaf de dubbelvluchten oud/jong hoop ik de dames ingelast te hebben en dan kijken of dat wat wordt. Dit jaar zijn ze goed heb ik het idee. Ze vliegen elke dag gewoon een uur en hard. Of het bevalt? Wie niet probeert…
De percentages zullen teruglopen. Momenteel zit ik op 70% prijs per viertal en ca 40% per tiental. Ik ga strak monitoren of en hoe dat zo blijft of beter kan.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, die 70% maar dat betekent wel dat 30% voor Joker meeging!