donderdag, juni 27, 2013

Leerzame AS

In een recent artikel van AS lees ik het volgende:

LIEFHEBBERS ZELF
Soms beseffen liefhebbers zelf niet hoe goed ze zijn en hoe slecht de mega hokken.  
Tenminste sommige.
Zo was er die liefhebber in het Antwerpse.
"Goed gespeeld?" vroeg ik hem.
Hij haalde de schouders op. "Goed gespeeld?" Hij wees op, laat ik hem X noemen, die had pas goed gespeeld.   
Ik bekeek de uitslag. X had 26 prijzen van 49 duiven.
Slecht was dat niet, maar toch. De man zelf had 8 duiven gespeeld. Hij won 7 prijzen waarvan 4 per tiental. Niet super maar zeker ook niet slecht. Alle verhoudingen in acht genomen deed hij zelfs beter dan X.
Ik wees hem op zijn vierde duif.
"Daar heb jij de helft thuis, kijk nu eens naar X en anderen" adviseerde ik.
Dat deed hij en schrok zichtbaar.

BETER
Van de gekende namen (bijna allemaal met veel duiven mee) had niemand de helft thuis toen hij er vier van de acht had.
Anderen hadden er toen wel twee op twee en drie op vier maar dat (in feite de betere spelers) waren onbekende namen.
"Die mannen en ook jij hebben allemaal beter gespeeld dan X" zei ik.
"Bekijk je het zo?" zei de man.
"Ik kijk wie goed speelden" zei ik.
Dat mannen met veel duiven mee soms veel aandacht krijgen ondanks slecht spelen en mannen met weinig duiven mee die veel beter scoren over het hoofd gezien worden bewijst hoe achterlijk we bezig zijn.
Omdat ik zelf met weinig duiven speel begrijp ik de verbittering van de man met weinig duiven die veel beter doet dan de massa inkorver.

VERKEERD
Overigens kan die verbittering er toe leiden dat mega hokken geen goed kunnen doen en dat is ook verkeerd.
Men is vooringenomen en heeft kritiek die niet terecht is.
Als 80 prijzen werden gewonnen van 100 duiven zegt men "niet moeilijk met zo veel duiven mee". Zulke mensen snappen er dus niets van.
Het is een betere prestatie dan 8 op 10 pakken.

AS schrijft daar veel vaker over en ik het idee dat hij dat de laatste tijd meer is gaan doen. Waarschijnlijk omdat hij zelf zo sterk ondervind dat er verbittering is onder de kleine mannen. Ik ben ook zo iemand die er een bittere smaak aan over houd nu en dan. Kleine hardspelende liefhebbers krijgen amper aandacht in de pers. Ik schrijf echt niet alleen voor de eigen situatie.

Pers en commercie is in onze sport hetzelfde geworden of ligt nogal eens dicht tegen elkaar helaas. In elk samenspel worden nu en dan ijzersterke prestaties weggezet zonder dat er veel of uberhaupt aandacht op wordt gevestigd. De pers pakt dat zomaar niet op en dat vind ik een gemis.

Zelf vind ik het bijv. nog knapper dat een kleine melker sterk speelt als je dan ook nog eens weet dat zo iemand bijv. prive met veel issues moet kampen. Ook indien zo iemand het allemaal alleen moet doen of welke uitdagingen zo iemand dan ook maar extra heeft wat de sportbeoefening er niet makkelijker op maakt. Besef je namelijk dat enkele bekende namen gewoon professioneel zijn, alle tijd aan duiven besteden... maakt dat hun prestaties eigenlijk nu en dan bar slecht.

Als je professioneel duivenmelker bent mag je toch zeker topprestaties verwachten of niet soms?? Ben je echter een kleine melkertje die de hobby zo goed en zo kwaad het kan fanatiek beoefend en top presteert, is de prestaties des te knapper!!

Overigens ben ik het met AS oneens vwb z'n uitspraak hierboven geciteerd dat 80 vd 100 pakken knapper is dan 8 vd 10. Hoezo dan wel?? Hoge percentages pakken is niet perse afhankelijk van grote aantallen toch? Hooguit kan ik snappen dat 1 op 1 of 2 uit 2 ofzo "minder knap" is als dat de uitgelezen duiven zijn en de megamelker alles meedeed met 100 stuks. Dat zijn uitgelezen duiven tegen een rijp en groen team.
(bereknap wat mij betreft hoor, 2 uit 2 enz... die mannen weten wat ze doen zeg!)
Als iemand heel z'n bestand meedoet en dat zijn er maar 10 maar pakt er 8 van, hoezo is dat dan een mindere prestatie dan 80 vd 100 pakken als 100 ook gewoon het hele bestand is van die megamelker?

Zoals bekend ben ik niet tegen megahokken... ik heb ontzag voor wat die mannen er voor over hebben. Ik vind het dus wel jammer dat de omvang ook de aandacht nogal eens lijkt te bepalen. Volgens mij een fundamentele fout in onze sport!