vrijdag, november 08, 2013

Ik moet er aan wennen

Ik zal er aan moeten wennen denk ik...
die fondduiven zijn gewoon anders dan de duiven voor de kortere wedstrijden.
Qua gedrag zijn ze anders en qua lichamelijke kenmerken.

Ik lees over termen als afstandsgeschikheid en de verschillen tussen middag en ochtendlossingen.
Lange soepele spieren en ook over lange duiven.

Het aantal namen en zogezegde 'lijnen' is enorm.
Toch zie je veel van dezelfde terug.
De Van Dommelens zijn populair voor de fond.
De meesten die de achterliggende jaren succesvol zijn mixen de oudere fondsoorten met de snellere.
Enkelen doen dit heel bewust: 25% snelle dagfondduiven inbrengen in bijv. een stammetje klassieke Aardens.

Leuk en interessant om dat allemaal te lezen.

Op eigen hok waren ze gisteren na dagen van regen weer eens los.
Het is hoogste tijd dat het gaat verbeteren hoor... met zulke luchtvochtigheid is de gewenste conditie ver te zoeken. Anderszijds geloof ik er toch in dat een duif dat moet doormaken, Lente zomer, herfst en winter. Het maakt ze bekwaam en ze blijven tegen een stootje kunnen.

Ik koppel al wat op papier inmiddels
tussen kerst en O&N ga ik koppelen - mits duiven en weer (het moet niet -10 zijn ofzo) in orde zijn.
Voedsters zorgen voor de eerste ronde van de vliegers.

Ik heb besloten ODED uit de vliegploeg te halen.
Zo'n kanjer heb ik nog nooit gehad. Mooi, goed en nageslacht dat het ook goed doet.
2 jongen die een eerste prijs pakten, waarvan 1 de snelste was van heel Zeeland vanaf Arras!! Deze zijn daarbij ook nog eens erg mooi, alles klopt eraan...zoals het hoort. Dat waren overigens de eerste jongen waarmee gespeeld werd uit deze crack!

Met diverse duivinnen moet hij zorgen voor goeie. Ik ben ervan overtuigd dat hij goed materiaal vormt om in te kruisen / te behouden tegen het zware fondmateriaal. 1 laatje heb ik van 'm dit jaar. De moeder ervan is het zusje van m'n Limoges duifje, Joosen dus. Afhankelijk van de geslachten ga ik dat koppelen op de duifjes uit de 2e nationaal Dax. Hoop doet leven!!