woensdag, juni 04, 2014

Limoges duivinnetje en wat gemijmer

Uit mijn Limoges duivinnetje (rechtstr. Joosen) lijken aardige nakomelingen te komen. Duifjes die zoals een fondduifje betaamt wel prijspakken maar niet direct voorin. Zeker op de vluchtjes met 4-6 uurtjes tegenwind lieten ze zich bij enkele melkers al direct zien. Allemaal duivinnen trouwens. Ik geloof terwijl ik dit schrijf dat er vorig jaar geen doffers uit zijn gekweekt.

Laban senior heeft er 2. Qua gedrag eigenaardige diertjes. Hij probeert ze dit jaar overnacht te gaan spelen... Als het er in zit zal het er dan uit moeten komen. Ik ben benieuwd.

Haar zusje ("Het Zusje") stond dit jaar op Oded. 5 jongen eruit zitten tussen de echte fondters en moeten waarmaken of ze ook boven de 700 km gaan kunnen. Niet dit jaar maar als ze overblijven volgend jaar zeker wel!
Kruisen met de echte taaie van Saarloos is dan het idee.

Ik denk dat dat het een beetje wordt de komende jaren, snelheid inbrengen bij de taaiheid en het uithoudingsvermogen van de klassieke fondduiven. Zo vermoed ik dat het spelletje op 800 en 1000 km vluchten met ochtendlossing ook steeds sneller zal gaan: hogere snelheden en minder lang durende concoursen. Uiteraard niet zonder slag of stoot. Ze komen immers nogal wat tegen onderweg.
En als het zo simpel was als ik het nu schets... dan zou het spelletje wel erg makkelijk zijn.

Game on!