woensdag, januari 14, 2015

Het gaat vooruit en andere duiven

Het gaat alsmaar beter als je het mij vraagt... Met de laatjes van Jos van Olmen op mijn hok. Het is merkbaar ander spul, die duifjes. Sowieso zijn de fondduiven al behoorlijk anders dan de duiven die ik eerst bezat. De duiven die ik bij Bert haalde waren toen ze 3 maanden ook qua model zo anders dat ik me nog wel eens erg achter de oren krabde over waar ik nou toch in vredesnaam aan begonnen was. Die duiven van Bert voelen nu echt aan als heuse postduiven. Zeer weinig fouten, flinke vleugels, verspringingen in de laatste pennen en super van pluimen. Ze groeien dus heus wel uit maar kennelijk dus ook trager dan de duiven voor korte afstanden.

Die van Jos zijn ook echt anders. Ook weer anders dan die van Bert of die duifjes van Joosen die ik al had. Bij Van Olmen voelen de duiven echt goed aan, zeker zijn vliegploeg en diens kwekers (vnml oud-vliegers) om van z'n Cahors nog maar te zwijgen. Zo'n crack moet ook eigenlijk goed aanvoelen, nietwaar?

Overigens is Jos geen hand keurmeester. Hij ziet wel welke het kunnen, op diens favoriete discipline kopvliegen. Heerlijk als je het mij vraagt, gewoon wel zien wat ze kunnen en de mand laten keuren. En toch komen dan de betere modellen vanzelf bovendrijven. Heb je die eenmaal op je hok, dan verslechterd dat niet als je beter gaat spelen!!

Jos zei me dat zijn eerste gevoel over een duif samenvalt met diens zachte verenpak. Die van Bert zijn ook erg zacht, dikbevederd en ook daar zitten verschillen in, onderling per duif. Volgens mij valt het zacht zijn van de pluimen samen met rijkdom van bloed. Een slechte pluim duidt op slechte conditie en hebben de mindere niet vaak ook de minste conditie en de besten standaard de betere conditie?

Bert op zijn beurt kijkt veelal naar de duiven in hun strakke pak. Je hoeft ze dan niet eens vast te hebben maar ziet dat een duif een goed verenpak heeft. Zo zijn er meerdere duiven om die reden toch doorgehouden na niet eens een sterk seizoen van zo'n duif. Een seizoen later of soms zelfs 2, kwam het dan alsnog goed!

Vele wegen naar Rome maar strak in het pak is een plus.

Pluimen maken de duif.