maandag, januari 14, 2013

opletten met vorst...

De winter is nu echt wel een feit.
overdag en 's nachts vorst en zoals vandaag ook nog sneeuw.
oppassen dat eitjes niet bevriezen, en het water in de drinkpot niet.
Met sneeuw kunnen ze uit maar het enorm andere landschap en dak vol sneeuw kan ze ook doen schrikken. Ik doe voorzichtig en hou ze binnen... uit met vorst is geen probleem, de kou kunnen ze wel hebben. Ik heb het dan natuurlijk over enkele graden, niet over temperaturen waarbij je zelf ook de kou voelt prikken... zeg maar lager dan een graad of 5. Met een strenge noordooster is het ook geen pretje, ook niet voor onze kampioenen.

Ik giet de potten 's avonds leeg en vul ze smorgens met schoon water.
Als ze gaan eten 's morgens houden ze het bij niet al te strenge vorst wel open.
Soms giet ik er een scheut kokend water in... beetje gemakkelijk, uiteraard niet optimaal.

Ze eten graag mais als het koud is, vanwege de koolhydraten, die geven energie.
Bijmengen is dus zo gek nog niet.

Op 2 na hebben ze allemaal hun eitjes.
1 oude duivin van m'n vader (2004) nog niet en de duivin van koppel 14 nog niet.
Beiden hebben een excuus en ik verwacht dat ze ook snel gaan leggen... wait and see.

Vandaag nog een tip gekregen van een Hoekse Waardse kampioen waar je erwtenstro kan krijgen. Het is er heus wel maar schaars en mensen hebben zo hun 'adresjes'.
Zeer gewaardeerd, ik zal er gebruik van maken zodra ik weer wat nodig heb... voor nu heb ik nog genoeg!