woensdag, januari 21, 2015

Kweekvoorbereiding zoals ik het doe: niets bijzonders

Als ik mijn twijfels heb, ga ik vooraf (3 weken) naar een dierenarts voor een check. Dat heb ik dit jaar niet gedaan. De duiven worden wel allemaal eens goed beoordeeld... in de hand en op zicht. Ik laat ze een keer extra uit als dat lukt. Een bad en de grit- en mineralenpot blijft elke dag goed vers gevuld. De touwtjes gaan dus worden aangetrokken, waar ik ze in de winterperiode liet vieren.

Een week voordat ik koppelen ga (ook rekening houden met het weer overigens: bij te verwachten strenge vorst wacht ik gewoon), gaat het licht aan... 14 uur per dag ofzo. Na de leg gaan die overigens snel weer uit om de rui verder niet te bevorderen!

Opvoeren hoeft amper, wel een beetje anders, bijvoorbeeld wat meer kweekvoer maar dat doe ik eigenlijk gewoon op gevoel. Duiven moeten graag komen eten, dat vind ik belangrijk!
In de natuur is het ook niet zo dat in maart april al veel eten te vinden is! De lange dagen doen het meest z'n werk

Bakkersgist geef ik ze graag in de week voor en van koppelen, enkele dagen van de week. Zoals al zo vaak geschreven: goedkoop en makkelijk toe te passen en zeer effectief. De duiven reageren er vaak erg snel en goed op. Eten het ook graag i.t.t. allerlei olie en andere zaken die men over 't voer kiepert.

Met deze subtiele veranderingen is de ploeg als het ware snel wakker hoor.
Heel veel meer hoeft het niet te zijn. Gezonde duiven staan als het ware in een soort ruststand door minder lange dagen en schraler verzorging en voer. En daar zijn ze snel genoeg uit. De extra's zoals de gist en rijker voer, moeten de forme brengen die nodig is om het beste in de eitjes te stoppen!


Laatst was het zo'n stralende zaterdag: volop zon en duiven uit. Je merkt dan dat licht werkelijk heel veel doet om de duiven wakker te maken. In deze periode koppelen? Laat eens de hele dag een lamp branden... het grijze van overdag wat in deze periode niet ongewoon is, tackle je dan. Zo lijkt de dag - ook al is die kort (als je de dagen niet verlengd met licht) - wel op een stralende dag!!

Volgens mij doe ik niks anders of bijzonders dan de meesten van ons.
Heb je tips? Altijd welkom.