dinsdag, januari 20, 2015

Kranten vouwen en zand in de nestschotel

Op diverse websites las ik over het kranten vouwen om de broedschotels.
Mij is dat nooit echt goed bevallen. Waarschijnlijk heb ik niet de juiste techniek...
Ik ga het nog wel weer eens proberen. Stukjes schildersplakband erbij om daar waar ik het niet 100% goed vouw een beetje te corrigeren.

Wat ik overigens als tip oppikte - wat mij betreft belangrijker dan die kranten - was zand in de nestschotel.
Doe er wat zand in, zodat de eieren als het ware in het zand liggen.
De eieren zouden dan in elk geval niet zomaar worden platgedrukt.
Je hebt wel eens duiven die dat al te makkelijk doen...
Ik ga het proberen met wat zilverzand/ schelpzand.

Persoonlijk vind ik nestmateriaal zoals tabakstelen een zeer welkome toevoeging aan het bakvast maken. De duiven vliegen af en aan - niet alleen de doffers - met tabakstelen of stro of wat ook. Op die manier leren ze heel goed de aanvliegroute. Eventueel komt zo ook de inhoud van hun nestvak er anders uit te zien... dat zou een duif die abuis vliegt ook moeten weerhouden op dat andere nest te gaan zitten!

Ik heb ze in elk geval al aangeschaft: tabakstelen!