woensdag, april 29, 2015

Koel voorjaarsweer en vereenvoudigen

We zijn nog maar enkele weken op dreef, en het is een beetje koel voorjaarsweer. De zon is er aardig bij maar nachten zijn fris en het is maar een "dun windje". Op veel hokken moet het allemaal nog gaan gebeuren: de forme.

Het zou nog wel eens kunnen dat velen het zonder et zelf te beseffen de forme tegenhouden in plaats van 'opwachten'. Veel antibiotica gebruik en of andere poeders en pillen of wat niet al, remt eerder dan dat het bevorderd. Eigenlijk zou men moeten wegnemen wat de forme in de weg staat dan
dat men zijn best doet om datgene wat de forme zogezegd tegenwerkt (ziektes etc) bestrijd.... snap je?

Ik lees en hoor al van enkelen dat er alweer gekuurd moest worden. Kijk, wat moet moet maar hé, hoe kan dat toch?
Daarnaast nog degenen die op voorhand kuren. Die hebben lak aan alle theorieetjes en verhalen en kiezen voor zeker. Gewoon preventief, desnoods volgens schema middelen verstrekken.

Het zijn trouwen ook nogal eens kampioenen hoor die deze aanpak hebben. Enkelen hebben dagen tekort. Letterlijk elke dag is er sprake van een supplement of middel in drinken of over voer.

Alleen al voor de kosten en het gedoe is dat niks voor mij. Tuurlijk krijgen ze bij mij ook wel wat, daar schreef ik al veel over maar het streven is voornamelijk om te vereenvoudigen.
Nu het zo droog is, 1x per week schoonmaken, schoon water en goed voer. Beetje extra naarmate de week vordert. "Voer ze maar goed aan het begin van het seizoen, beetje reserves opbouwen"zei een Klaaswaals grootmeester van de ZLU me gisteren nog!