maandag, april 13, 2015

Lappen deze week

Deze week wordt het lappen. Ik heb zoals de vaste lezers weten 2 ploegen eigenlijk. De jaarling vliegers en de laatjes. De jaarlingen (Saarloos en mijn eigen Joosen mix) hebben nalijn gehad afgelopen jaar en hebben een jaar voor de boeg van ervaring opdoen en getest worden voor langere afstanden.

De laatjes zijn nu een aantal keer op 10 km opgeleerd, dat is alles. Vandaag worden die nog eens op 25 km opgeleerd en 2e helft van de week nog eens zoiets. Schoonvader is zo goed om 2x te rijden. Zelf doe ik het dan ook nog een keer. Zonder hulp lukt dit welhaast niet.
Persoonlijk geef ik de duiven zo veel mogelijk een eerlijke kans. Afdoende opleren vind ik een must. Nee, geen 40x maar de dieren moeten een eerlijke kans krijgen, zoveel is zeker.

De oude jaarlingen krijgen ook nog een keer 25 km. Dus al bij al 3x een ritje deze week met duiven in de vliegrichting. Dan moet het voldoende zijn voor de jaarlingen en de laatjes krijgen dan nog eens een aantal keer een lapvluchtje. Nog eens een keertje Tholen (35 km) en zo mogelijk nog eens mee met Brabant 2000. Ik heb begrepen dat daarover weer akkoord is en duiven van liefhebbers uit andere afdelingen mee mogen met hen. Ze worden dan eerder gelost begreep ik. Is gelijk een lossing met duiven uit een enorm spreidingsgebied... heel leerzaam!

p.s. ik realiseerde me dat mijn vliegploeg met voornamelijk jaarlingen tezamen amper prijzen vlogen. De meeste duiven 1 of maximaal 2... de verwachtingen voor de komende weken op de korte afstanden moeten we dus niet te hoog inzetten!