dinsdag, april 14, 2015

Niet klaar -update

De ploeg is nog niet klaar voor de opdracht. Het zijn allemaal jaarlingen die amper geselecteerd zijn. Dat gaat me nog heel wat melkerskunst vragen. Ik ben er klaar voor hoor om dat te gaan fixen maar de ploeg zelf is nog niet 1-2-3 klaar voor het seizoen.

Ze zitten nog in het half donker om ze te remmen. Ze vliegen ondanks het lekkere weer dan ook nog niet als malloten door het luchtruim. Zaterdag de eerste opdracht, kort (105 km) en tegenwind. Een handvol prijsjes zou ik netjes vinden maar ik reken er meer op dat ze wat laat zullen zijn maar ik hoop dan wel achter elkaar, zoals je mag verwachten bij NO wind.
Over 3-4 weken wil ik ze op punt hebben zo ongeveer... Dan is het als het ware wachten of er forme mag komen die nodig is om op de verdere vluchten Dagfond en meer te kunnen kopvliegen.

De laten neem ik nu terug qua regime. De piepers die ertussen zitten worden de komende weken uitgewend. Vandaag zaten de rapsten lekker buiten. Over 2 weken moet dat allemaal buiten zijn en rap aan het vliegen gaan. Er zitten hele mooie tussen maar ik heb geleerd me er niet op te verlekkeren want dan gaat het al snel eens mis en zou je er maar gefrustreerd van raken. Toch is het zo dat hoop doet leven als je mooie jonkies ziet...

Gisteren waren de laten na een uur terug van het opleren op 25 km. Te lang maar ze hebben het wel door inmiddels. Later van de week nog maar eens. Ik wil ze nu achter elkaar blijven lappen, als het ff kan 2 x per week maar zeker ook met de grote wagen. 1 voor 1 vanuit Tholen staat ook op programma. Leren-leren-leren om er later voordeel aan te hebben. Ik zal er geen tank benzine aan oprijden maar elke gelegenheid aangrijpen als we bijvoorbeeld voor familiebezoek toch zuidelijke reizen.

Als het lukt krijgen die laatjes een keer een dagfondvlucht dit jaar!
Ik wil jaarlingen nml geen excuus geven, die moeten er gewoon zijn als het verder en zwaarder is. Volgens mij heb je er op de lange termijn ook voordeel aan nml: op den duur zit dat in de soort duiven die je hebt, dat ze er al zijn als jaarlingen. Plus, hoe anders zou je dan moeten selecteren als je er voldoende hebt zitten die één van de karige plekjes zouden moeten kunnen krijgen op het hok van de oudere duiven?

Mijn Unikon klokje is weer in orde. Unikon heeft me een ruilklok gegeven, die het goed doet en waarvan de batterijen ook jong zijn. We gaan we weer tegenaan.