woensdag, april 15, 2015

Natuurlijke objecten als stip op de horizon voor onze duiven

Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke opvallende objecten een stip op de horizon zijn voor duiven. Zelf zag ik laatst van R'dam naar de Hoekse Waard rijdend, net voor ik de Heinenoordtunnel in ging het grote gevaarte bij de brug van Dordrecht schitteren in de zon. Hemelsbreed meer dan 10 km maar perfect herkenbaar. Het is mijn overtuiging dat duiven dat al van veel verder af duidelijk waarnemen en er op aan kunnen koersen.

Elk dorp heeft een kerktoren en andere herkenningspunten. Toch geloof ik dat van die heel opvallende zaken als een hoge mast etc die echt uniek zijn in een landschap een kei van een target vormen en nooit nadelig kunnen werken op de orientatie-zin van onze duiven.

Ze volgen wegen, waterpartijen enz. In het verlengde lijkt het volledig logisch dat ze dus ook van dit soort forse objecten zomaar gebruiken op weg naar huis.